Årets Leksak 2023: MGA´s Miniverse Make It Mini Food Diner tar hem det högsta priset

Årets Leksak är en prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar en leksak som har utmärkt sig genom kreativitet, lekvärde och dess förmåga att berika barns liv. Miniverse make it mini food diner är en produkt som har inspirerat barn över hela världen.

- Denna Make it Mini Food Diner är inte bara en leksak; det är en upplevelse som kombinerar de hetaste trenderna på sociala medier. Genom att integrera unboxing, miniprodukter och bakning skapas en plats där barn och ungdomar kan skapa sina egna små läckra bakverk säger Alexandra Synnermark, ordförande i juryn för Årets Leksak.

Kombinationen av skapande, lek och samlarvärde gör att "Make it Mini Food Diner" förväntas bli en favoritprodukt för många. Den inspirerar till kreativitet och ger även unika möjligheter att dela skapelser via sociala plattformar.

Årets Leksak har delats ut sedan 1961 och har under åren uppmärksammat leksaker som har haft en positiv påverkan på barns lek och utveckling. I år var det hela 59 leksaker som tävlade om titeln Årets Leksak.

Förutom Årets Leksak utses också vinnare i åtta andra kategorier:

Årets Babyleksak 2023

Windy Bums från Proxy

Windy Bums är en studsande glädjespridare som uppmuntrar barnet att röra sig och upptäcka. Under 30 sekunder hoppar, fnissar, rapar, studsar och pruttar denna mjukis och får barnet att skratta om och om igen. Juryn gillar att denna färgglada mjukis är testad från 10 månader och på ett lekfullt sätt uppmuntrar barnets nyfikenhet och upptäckarglädje.

Årets Småbarnleksak 2023

Learn To Build Activity Set från Plus-Plus

Detta är ett underhållande och roligt aktivitetsset med stort lekvärde. De medföljande korten bestämmer vilken aktivitet som ska göras. Blir det domino, bowling, räkna, roliga ansikten eller kanske bygga högsta tornet? Juryn gillar mångsidigheten i aktivitetssetet och att de olika aktiviteterna garanterar många timmars rolig underhållning för både de yngre barnen, men även äldre syskon och föräldrar.

Årets Förskolbarnleksak 2023

Gabby´s Dollhouse från LEGO

Här kan man bygga det välkända dockhuset, där Gabby och hennes kattvänner bor. Det finns allt från kök till badrum och musikrum. På taket finns en festplats med snurrande dansgolv. De olika rummen är fyllda med spännande detaljer och har högt lekvärde. Juryn gillar att man själv kan bygga Gabbys hus och sedan leka och återskapa scener från det populära programmet.

Årets Skolbarnleksak 2023

Ami Amis Party Pal Feature Plush från Jakks Pacific

Ami Amis är nästa stora samlartrend. Stickade samlarfigurer med teman som musik, nostalgi, djur och mat. Gulliga, roliga, knasiga väcker dom ett stort ”Vill Ha” hos alla som ser dem. Denna Party Pal Feature Plush gör varje dag till en fest! För vem kan motstå musiken, rörelsen och den sprutande konfettin? Juryn gillar de stickade Ami Amis, och att de handlar om glädje, och denna produkt är en ren glädjespridare.

Årets Arts & Craft 2023

Smoby Blomstermarknad från Simba Toys Nordic

Nu kan du skapa dina egna blommor och buketter där endast fantasin sätter gränserna. Detta fantastiska set innehåller över 100 tillbehör vilket garanterar unika blommor i olika modeller.

Juryn gillar möjligheten att skapa blommor att ha som prydnad, att ge bort som unik present eller skapa sin egen blomsterhandel och leka florist. Ett roligt pysselset som garanterat kommer väcka kreativiteten hos många barn.

Årets Eko/Miljö 2023

Återvinningsstation Aiden från Kid’s Concept

En fin och rolig produkt som samtidigt utbildar barnen i återvinning och miljötänk. På återvinningsstationen får man lära sig att sortera sopor och vikten av en cirkulär livsstil. Juryn gillar den fina kvaliteten i återvinningsstationen och att man på ett lekfullt sätt kan utbilda barn att vara miljömedvetna.

Årets Pulshöjare 2023

Alga Bäst i Test från BRIO

Nu kan man äntligen flytta hem Sveriges populäraste tv-program, Bäst i test. Samla familj och vänner och tävla mot varandra i massor av utmanande tester, som tagits fram för att passa i hemmamiljö.

Det kan bli både stökigt och utmanande men framförallt hysteriskt roligt. Juryn gillar att spelet kommer få fart på fantasi, kreativitet och garanterat höja pulsen hos alla deltagare.

Årets Innovation 2023

Beast Lab från Liniex

Världen har drabbats av ett virus, hoppet står till att en vetenskapsman kan skapa ett ”monster” som kan rädda världen. Här får man kliva in i rollen som banbrytande forskare och via avancerade former skapa det ”monster” som kommer att rädda mänskligheten. När man efter många olika steg och tillsatser skapat sitt monster så utvecklas personligheten på monstret ju mer man leker med det. Juryn gillar denna unika och spännande produkt som garanterat kommer väcka nyfikenheten för vetenskap och experiment.

Juryn bestod i år av Alexandra Synnermark, juryns ordförande, Olle Karlsson, Peter Wallskog, Gro Svendsen, Daniel Holmén, Daniel Åhlund och ny i juryn för i år är Malin Brewitz.

För mer information:

Kontakt för Juryn:
Alexandra Synnermark, 070-254 78 00, alexandra.synnermark@varsego.se

För information om utmärkelsen, bilder och logotyper:
Lek- och Babybranschen, Jennifer Rydén. 070-590 76 97, jennifer@lekobaby.se

Om Årets Leksak

Årets Leksak har delats ut av branschorganisationen Lek- och Babybranschen sedan 1961. Kriteriet för att en produkt ska kunna nomineras eller vinna är att den finns tillgänglig att köpa för branschens aktörer.  Leksaken ska vara av god kvalitet, uppfylla alla säkerhetskrav samt ha ett högt lekvärde och gärna kunna kombineras med andra leksaker/produkter. Leksaken får gärna vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse.

Om Lek- och Babybranschen

Lek- och Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer på den svenska marknaden för leksaker, spel, hobby- barn- och babyprodukter.
Branschorganisationens mål är att alla som säljer leksaker, spel, hobby-, barn - och babyprodukter i Sverige är införstådda med gällande lagar och förordningar. Lek- och Babybranschen verkar för att inga farliga produkter kommer in i landet.

Lek- och Babybranschen arbetar med att lyfta hur viktigt leken är för barnets lärande och utveckling vilket vi gör genom projektet Lekens dag som uppmärksammas varje år den 25 april. Lek är lärande och motion. För ett barn är leken lika viktig som att få kramar, bra mat och sömn. Lek är absolut nödvändigt för barns personliga utveckling. Det är lätt att glömma bort leken i vår stressade vardag. Därför finns Lekens dag, för att påminna oss alla om lekens betydelse för barnen.

Vänersborgsvägen 5
746 34 Bålsta