Billiga varor från kinesiska nätsidor – men är de säkra?

Hur tänker du som konsument när du beställer varor från Kina på exempelvis Wish? Ja, självklart är det bra att det är billigt – en helt logisk tanke.

Men funderar du något på säkerheten? På om leksaken eller babyprodukten har samma standard som vi är vana vid - och inte minst – är den testad?
Pass upp så att inte billigt blir farligt dyrt i slutänden eller ännu värre, att en allvarlig olycka sker.

Visst är det nästan för bra för att vara sant ibland? Innan du trycker på ”köp”, ställ dig därför frågan: Hur kan den här produkten vara så billig? Varför kostar den så mycket mer i en svensk nätbutik eller fysisk butik? Vågar du verkligen ta risken att köpa hem den här leksaken eller barn/babyprodukten till ditt barn?

Har du koll på att produkten du köpt är CE-märkt och uppfyller alla krav? Det här är så klart svårt för dig som konsument att hålla koll på, därför är det extra viktigt att du handlar från återförsäljare och näthandlare som tar sitt ansvar.

- När en produkt ska säljas i Sverige och inom EU så måste den uppfylla många lagar och direktiv. Dessutom måste den gå igenom många tester för att bli godkänd innan den får säljas. Det är inte säkert att den produkt som du handlar från den kinesiska nätsidan uppfyller detta, säger Jennifer Rydén Englund, vd i branschorganisationen Lek & Babybranschen.

- Visste du att leksaker är en av de mest reglerade produktkategorin inom EU?

Lek & Babybranschen har köpt hem ett antal produkter från bland annat Wish i syfte att skicka in dem på analys för att se om de innehåller några otillåtna ämnen. Men redan när produkterna levererades så konstaterades att ingen av dem uppfyller de krav som krävs för att få säljas i Sverige.

- Vi i Lek & Babybranschen vill uppmana dig som konsument att vara noga med var du köper dina produkter. Särskilt när de ska användas till och av det viktigaste vi har, nämligen barnen.

- Handlar du från våra medlemmar kan du känna dig säker på att de produkter som säljs där uppfyller alla krav och har genomgått alla tester som krävs, säger Jennifer Rydén Englund.

För att en leksak ska få säljas måste den:

• vara CE-märkt
  • vara märkt med adress till tillverkaren
  • vara märkt med adress till importören
  • ha rätt varningar och instruktioner på svenska

Jennifer Rydén Englund

Lek & Babybranschen är branschföreningen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek & Babybranschen ger ut tidningen Lek & Babyrevyn.

c/o Företagarna
Rådmansgatan 40