Branschorganisationen Lek- och Babybranschen lanserar nytt index

Lek- och Babybranschen har ett nytt index över försäljningsutveckling för lek- och babyprodukter – Lek- & Babyindex.

Indexet ska följa utvecklingen och trender för lek och baby både i fysiska butiker och online. Det är HUI Research som ansvarar för statistikinsamling från de medverkande företagen och kvalitetssäkring av data.

Syftet med Lek- & Babyindexet är att publicera trovärdig och kvalitetssäkrad statistik gällande lek- och babybranschens försäljningsutveckling. Rapporten bygger på försäljningsstatistik som samlas in halvårsvis från aktörer som säljer lek- och babyprodukter. Indexet följer utvecklingen för lek- och babyhandeln i både fysisk butik och på nätet. Över tid är ambitionen att indexet kommer presentera utveckling uppdelat på relevanta produktkategorier.

- Ambitionen är att vi ska få fler som lämnar statistik och då kommer statistiken kunna bli mer in på djupet. Redan till nästa statistik så finns det aktörer som sagt de ska vara med. Mottagandet av indexet har varit positivt, även om siffrorna i den inte är lika positivt men det ger en bild av hur verkligheten ser ut tyvärr, säger Lek- och Babybranschens vd Jennifer Rydén.

För ytterligare information kontakta:

Jennifer Rydén, vd Lek- och Babybranschen

Mer om indexet:

Lek- & babyindex tas fram av Lek- och Babybranschen i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data. Syftet med Lek- och Babyindex är att publicera trovärdig och kvalitetssäkrad statistik gällande lek och babybranschens försäljningsutveckling. Rapporten bygger på försäljningsstatistik som samlas in halvårsvis från aktörer som säljer lek och babyprodukter. Indexet följer utvecklingen för lek och babyhandeln i både fysisk butik och på nätet. Över tid är ambitionen att indexet kommer presentera utveckling uppdelat på relevanta produktkategorier. För att ta del av indexet så ska man vara medlem i Lek- och Babybranschen.

Om Lek- och Babybranschen:

Lek- och Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, spel, hobby- barn- och babyprodukter.

Om HUI Research:

HUI har i 50 år undersökt, mätt och analyserat den svenska handeln. HUI har en lång och gedigen erfarenhet av att analysera handeln, djup förståelse för såväl långsiktiga som snabba förändringar. HUI publicerar kontinuerligt trendrapporter, index, barometrar och spaningar inom detaljhandel.

Jennifer Rydén, VD Lek- och Babybranschen