Brios nya tågbana blev Årets Leksak!

Det blev en klassiker med nytänkande som av leksaksbranschens jury utsågs till Årets Leksak 2011. Brio tog hem priset för sin innovation Metro Railway set.

För att delta i tävlingen måste produkten uppfylla de krav och normer som finns på säkerhet och tillverkning samt vara av god kvalitet, ha ett högt lekvärde och gärna kunna utvecklas eller kombineras med andra leksaker. Den ska också vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse.

Juryns motivering:

Brio har vidareutvecklat det klassiska tåget in i nutiden. Den traditionella leksaken möter nutidens behov av transport. Brios tågset skapar kreativ lek som utvecklar barns fantasi.

Brio tog emot nyheten med glädje:

- Vi är oerhört glada och stolta över att vårt  Metro Railway set blivit utsett till Årets Leksak. Det är en lång process att produktutveckla leksaker och därför känns det extra roligt när leksaken tas emot så som man hoppats. Brios Metro Railway set är en modernisering av den klassiska järnvägen och tanken är att man ska kunna bygga ut sin tågvärld för att göra leken ännu större och mer spännande, säger produktchefen Michael Heun.

Årets jury :

Martin Svensson Lekhuset Norrköping, Christina Dahlström Lekia Sickla, Thomas Westerdahl Barnens Hus Söderhamn och Torsten Liljeberg Liten blir Stor i Örebro.

Bilagor:

• Fakta om den svenska leksaksbranschen
  • Så skapades Brio Metro Railway set’

Bild på Årets Leksak kan laddas ner på:

www.brio.net/imagespress

För mer information vänligen kontakta:

Lena Hedö Leksaksbranschen
lena@leksaksbranschen.se, 08-505 970 51

Helga Ekdahl Heun, Brio
helga.ekdahl-heun@brio.net, 0736 449039

Leksaksbranschen är en branschorganisation för både handlare och leverantörer inom lek, baby och hobby. Föreningen arbetar för en sund utveckling av den svenska leksaksbranschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.
Leksaksbranschen informerar sina medlemmar om regler och standarder, bland annat med hjälp av en internetbaserad söktjänst. Man ger också återkommande kurser och har tillgång till teknisk och juridisk expertis för medlemmarnas räkning.
Leksaksbranschen ger ut tidningen Leksaksrevyn.
www.leksaksbranschen.se
Besöksadress: Slöjdgatan 9, 3 tr (vid Hötorget)
08-505 970 50, info@leksaksbranschen.se