I år ska det vara arkitekter, kvacksalvare och zombies!

Åtminstone är det vad årets vinnande sällskapsspel i tävlingen om Guldtärningen handlar om. Nämligen Zombie Kids i barnklassen, Kvacksalvare i familjeklassen och 7 Wonders Architects i vuxenklassen.

Bland de 42 tävlande spelen har juryn först vaskat fram nio nominerade spel. Och ur den högen - där samtliga är ytterst välgjorda, fantasifulla och spännande - har sedan de tre vinnarna tagits ut.

- Under de tio år jag har varit med i juryn har spelen i stort utvecklats till det bättre, när det gäller nya idéer, spelmekanik och rent kvalitetsmässigt säger Kristina Helldén.

Juryn har i år bestått av Kristina Helldén, David Ranstam Lega, Øystein Mentzoni, Jimmy Everitt, Johan Nilsson och Lasse Råde.

Prisutdelning av de tre Guldtärningarna kommer att ske på branschdagen den 4 maj 2023.

Här är hela resultatet:

Årets Barnspel 2022

Zombie Kids

Från 7 år
2 - 4 spelare

Speltid 15 minuter eller längre
Spelskapare: Annick Lobet

Här handlar det om att besegra knasiga zombies i ett samarbetsspel, som är det första legacy-spelet för barn, det vill säga att det förändras efter varje parti.

Genom att klara av specialuppdrag och markera sin utveckling med hjälp av klistermärken går man vidare och spelet förändras på vägen. Ju mer det spelas, desto mer förändras det! Dessutom finns här mystiska kuvert vars innehåll berikar spelet med nytt innehåll. Ett parti avslutas när spelarna lyckats låsa alla fyra ingångar till skolan eller om alla zombies befinner sig på skolans område.

Övriga nominerade är: Unlock Kids och Koala Walla Bing Bang

Årets Familjespel 2022

Kvacksalvare

Från 10 år
För 2 - 4 spelare
Speltid cirka 45 minuter
Spelskapare: Wolfgang Watch, design: Dennis Lohausen

Här är man kvacksalvare, bedragare som ska koka ihop häpnadsväckande elixir mot allt från fotsvett och hicka till hemlängtan och brustet hjärta. Varje spelare har en påse med ingredienser, vilken man drar slumpvis från och lägger i sin kittel. Det gäller att satsa stort, men drar man fel saker så riskerar drycken att explodera. Genom att välja receptböcker vid spelets start kommer ingredienserna i varje parti berikas med olika egenskaper. I nio omgångar tampas kvacksalvarna om att bli den bästa helaren i stan. Humoristiskt, intrikat med mer strategi än slump i botten av grytan.

Övriga nominerade är: Stella Dixit Universe och Vilken röra

Årets Vuxenspel 2022

7 Wonders Architects

Från 8 år
För 2 - 7 spelare
Speltid 25 minuter
Spelskapare: Antone Bauza
Design: Etienne Hebinger

Mycket vackert och originellt spel, i den populära och prisade spelserien 7 Wonders. Spelarna startar med ritningarna till ett varsitt underverk och måste samla ihop byggmaterialet samtidigt som de behöver utveckla sin militära makt för att navigera i konflikter, forska om vetenskapliga förbättringar och samla civila segerpoäng. Den som lyckas bäst, fått flest poäng totalt, kommer sätta sin prägel på världshistorien.

Ändå enkla regler och snabbt att spela. Och ett extra plus för underlättande symboler för färgblinda.

Övriga nominerade är: Catan Duellen och Sagrada

Vilka spel får vara med?

Spel som lanserats eller kommer att lanseras i år är att föredra, men även spel som kom ut på marknaden förra året kan få delta. Likaså kan nyreleasade spel delta om betydande förändringar i spelet skett. Varje företag får delta med obegränsat antal spel. Det måste dock finnas en distributionskanal till handeln.

Det finns tre klasser att tävla i: barnspel, familjespel och vuxenspel.

Guldtärningen delades ut första gången redan 1984.

För mer information:

Årets Spel för juryn – Johan Nilsson, 070-722 55 11, johan@dragonslair.se
Lek & Babybranschen (bilder m.m.) - Jennifer Rydén, 070-590 76 97,

Lek- och Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek & Babybranschen verkar för att alla som säljer leksaker, barn - och babyprodukter i Sverige är införstådda med gällande lagar och förordningar. Lek- och Babybranschen ger ut branschtidningen Lek & Babyrevyn.

Lek- och Babybranschen
Vänersborgsvägen 5