Någon av dessa kan bli Årets Leksak

Årets Leksak ska skapa fokus på branschen, uppfylla krav och normer på säkerhet och tillverkning, vara av god kvalitet och ha ett högt lekvärde. Den ska också vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse. Har den allt detta, ja då kan den bli Årets Leksak. Precis som någon av dessa som nu blivit nominerade för 2019 års branschutmärkelse.

Årets Leksak

SmART Pixelator
Skapa pärlplattor av dina foton. Juryn gillar att man laddar ner en gratis app som sedan gör att man kan använda foton eller bilder som finns i appen för att skapa personliga pärlplattor. Man kan även göra olika delar som sedan kan byggas ihop till 3-D föremål.

Feature Sven, Disney Frost
Den ultimate vännen för alla Frost-älskare. Juryn gillar att man får en 80 cm hög Sven, som man kan sitta på. Sven gör flera olika ljud och kommer att skapa oförglömlig lek hemma på rummet.

GraviTrax Starter Set, Ravensburger
Kul produkt som kan byggas ut och byggas om efter egen fantasi. Juryn gillar de olika moment som ingår in denna kulbana, som kommer att älskas av hela familjen.

Årets Babyleksak

My First Farm Animals, SmartMax
En rolig och säker startprodukt inom magnetiska byggleksaker. Juryn gillar de greppvänliga magneterna, djurens design och att barnen kan bygga både riktiga djur och fantasidjur.

Race Car R/C, BRIO
En klassiker i ny tappning. Juryn gillar att barnen nu kan få ett helt nytt leksätt med en klassisk leksak.

Baby Einstein Magic Touch Piano, Hape
Ett roligt piano som motorik och sinnen. Juryn gillar att man kombinerat en träleksak med ny teknologi.

Årets Leksak Förskolebarn

Cry Babies, Magic Tears
I världen där Cry Babies bor är tårar magiska, och får goda saker att hända. Juryn gillar den vänliga världen Cry Babies bor i, fokusen på hjälpsamhet och äventyr.

Lundby Room
Ett klassiskt koncept i ny tappning. Juryn gillar att barnets kreativitet verkligen släpps loss när huset kan byggas både på höjden och bredden.

Unicorn Vet, Little Live Pets
Vad kan vara ömkligare än en sjuk enhörning? Juryn gillar att ett klassiskt lektema med fokus på empati och omsorg, förnyats och kombinerats med ett populärt sagodjur.

Årets Leksak skolbarn

Poopsie Cutie Tooties
En rolig kombinationsleksak med många överraskningar. Juryn gillar unboxing-temat kombinerat med slime och samlarfigurer.

Dancing Lama, Pets Alive
Årets trendigaste djur i medryckande dans! Juryn gillar den gulliga laman som lockar fram skratt och inspirerar till dans.

#SNAPSTAR
Här kommer dockorna som kommer att ta över sociala medier! Juryn gillar att dockorna kan kombineras på många olika sätt med både kläder och frisyrer, samt att kreativiteten stimuleras i regisseringen av filmer och foton.

Årets Eco-leksak

Mini EcoBuds
Söta små snuttedockor i ekologisk bomull. Juryn gillar designen och att ett träd planteras för varje köpt produkt. Här gör varje snuttedocka skillnad i världen.

Skogsdjur, Fabbrix
Fina byggklossar i FSC-märkt bokträ. Juryn gillar de dubbelsidiga klossarna samt att det ingår stickers så att man kan göra ännu mer personliga kreationer.

Ecoline Jumbo Shape Truck
En rolig 2-i-1-produkt av sockerrör. Juryn gillar att bilen är 100% återvinningsbar och ett extra plus för att den går att göra ren i diskmaskinen.

Årets Innovativa Leksak

4D Chef
Framtidens interaktiva kokbok är här! Juryn gillar att barnen kan få en spännande kurs om mat och i matlagning med både AR och VR.

Harry Potter The invisibility cloak
Nu kan du uppleva Harry Potters värld! Juryn gillar att man laddar ner en gratis app, tar på sig manteln och blir helt osynlig. Magi på hög nivå.

Blume
Kul vidareutveckling av unboxing-leksakerna. Juryn gillar att man vattnar i krukan och sedan inom bara några sekunder ser hur det växer upp en blomma. Blomman visar sig sedan vara håret på den samlarfigur som döljer sig i krukan.

Årets Leksak Arts & Craft

Glitza Party Ball
Skapa glittriga stickers och tatueringar. Juryn gillar att de glittriga märkena man gör fäster på nästan alla ytor, att det finns över 160 designs att välja mellan och att man även kan använda bollen som förvaring.

Slimi Café
En kul pysselprodukt som är en kombination av flera olika material. Juryn gillar att det tagits fram säkra squishies i form av bakverk som kan toppas med bland annat slime. När man skapat sina kreationer så kan alla delar plockas isär och återanvändas.

Fuzzikins Pop-Up stuga och 3 kaniner
Ett roligt pyssel med djurtema som kan användas till olika sorters lek. Juryn gillar att kaninerna kan målas, tvättas av och målas igen och igen. Det ingår även ett hus till djuren som inspirerar till lek.

Årets Pulshöjare

Bunch o balloons Party

Blås upp 40 ballonger på 40 sekunder! Juryn gillar att man kan skapa feststämning på bara 40 sekunder. Det finns väl inget som är roligare än att springa runt och leka med med ballonger, oavsett om det är vardag eller fest.

Bobbycar Neo
Full fart framåt med denna nya version av en klassiker. Juryn gillar att denna klassiska sparkbil gjorts mer ergonomisk och fått extra breda tysta gummihjul.

Toliet Paper Blaster
En rolig actionleksak som laddas med något du alltid har hemma. Juryn gillar att man använder nedbrytbart toalettpapper som är lätt att städa upp och att man bara behöver tillsätta vatten

Jury bestod i år av Alexandra Synnermark, ordförande, samt Olle Karlsson, Peter Wallskog och Gro Svendsen.

För mer information:

Kontakt för Juryn - Alexandra Synnermark, 070-254 78 00, larksopp@telia.com
För bilder: Lek & Babybranschen, Lena Hedö. 070-590 77 33,  lena@lekobaby.se

Årets Leksak ska

• Skapa fokus på vår bransch
  • Vara en säljfrämjande aktivitet.
  • Medverka till att öka branschen marknadsandelar.
  • Öka och förstärka mediabearbetningen.

För att delta i tävlingen måste produkten

• Uppfylla de krav och normer som finns på säkerhet och tillverkning.
  • Vara av god kvalitet samt har ett högt lekvärde och gärna kunna utvecklas eller kombineras med andra leksaker/produkter.
  • Gärna vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse.
  • Finnas tillgänglig att köpa för lek- och babybranschens aktörer.

Lek & Babybranschen är branschföreningen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek & Babybranschen ger ut tidningen Lek & Babyrevyn.

c/o Företagarna
Rådmansgatan 40