Så minskar du risken att handla farliga barnprodukter

När allt fler konsumenter beställer via e-handelsplattformar såsom Temu och Shein är det lätt att glömma att kolla upp om produkterna är säkra. Det kan vara lockande att klicka hem en produkt efter att du till exempel får upp en produktannons i ditt Facebookflöde där dessutom priset är väldigt lågt. Att en produkt är ovanligt billig har ofta en bakomliggande orsak, så se till att barnprodukten du köper uppfyller alla krav annars kan det stå dig dyrt

Alla produkter som riktas mot konsument måste vara säkra. Barn är en sårbar grupp i samhället och därför är det extra viktigt att produkterna är säkra. Det finns lagar och standarder för att säkerställa produkterna och barnartiklar omfattas oftast av produktsäkerhetslagen.

Barnprodukter som säljs via e-handelsplattformar som Temu och Shein uppfyller inte alltid gällande säkerhetskrav och det är inte sällan som det saknas korrekta provningsrapporter.

Riskerna med produkter som inte uppfyller säkerhetskravet kan ofta kopplas till fallskador, kläm- och skärskador samt smådelar som kan medföra kvävningsrisk.

På de här plattformarna kan du köpa barnartiklar billigt med allt från nappar, nappflaskor, barnbestick, bärselar, vagnar, sängkläder ja i stort sett det mesta som ett barn behöver. Men vågar du som förälder verkligen utsätta ditt barn för en möjlig risk? Barnen är det käraste vi har och därför är det extra viktigt att se till att du köper säkra barnprodukter innan ditt barn använder det, säger Jennifer Rydén, vd Lek- och Babybranschen.

För att få sälja barnprodukter i Sverige måste företagen göra en riskvärdering och ha koll på vilka säkerhetskrav som gäller för just den produkten. Många av produkterna på dessa sidor uppfyller inte kraven och saknar ofta de märkningar och säkerhetsinformation som ska finnas.

Det finnas ofta brister i den säkerhetsinformation som ska medfölja varan. Tänk på att den ska vara väl synlig vid användning. Ibland finns inte informationen översatt till svenska.

Lek- och Babybranschen vill ha ökade kontroller från våra tillsynsmyndigheter för att säkerställa att barnprodukterna på dessa e-handelsplattformat uppfyller alla lagar och krav. Där produkten inte uppfyller kraven ska produkten bort från marknaden.

Medlemmarna i Lek- och Babybranschen är seriösa aktörer och gör allt enligt lag och ofta även mer därtill för att säkerställa att produkterna är säkra därför är det viktigt att det är samma förutsättningar för alla företag i Sverige även dessa så kallade droppshippingföretag, avslutar Jennifer.

Jennifer Rydén, vd
Lek- och babybranschen

Lek & Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Organisationen arbetar för en sund utveckling av den svenska branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek & Babybranschen ger ut branschtidningen Lek&Babyrevyn.

Jennifer Rydén, vd Lek- och Babybranschen