Säkra leksaker i julhandeln

Branschorganisationen Leksaksbranschen, med 220 svenska medlemmar, är del av Toy Industries of Europe, TIE. Kommissionen i Bryssel har tillsammans med bland andra TIE tagit fram säkerhetstips. De finns på en ny webbsida (se nedan) med konkreta råd och anvisningar på svenska både inför köpet av nya leksaker och efter.

Kampanjsajten innehåller bland annat broschyrer, filmer och vykort som ska hjälpa konsumenten. Filmerna kommer att sändas på TV-stationer runt om i Europa och vykorten kommer att delas ut i utvalda leksaksbutiker.

- Mitt bästa råd är att köpa leksakerna av en pålitlig handlare. Seriösa aktörer i branschen är mycket noga med leksakernas säkerhet, säger Klas Elm.

Se vidare: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/toys/tst-campaign/index_en.htm

För mer information kontakta Klas Elm: 070- 458 01 08, klas@leksaksbranschen.se

Leksaksbranschen är en branschorganisation för både handlare och leverantörer inom lek, baby och hobby. Föreningen arbetar för en sund utveckling av den svenska leksaksbranschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.Leksaksbranschen informerar sina medlemmar om regler och standarder, bland annat med hjälp av en internetbaserad söktjänst. Man ger också återkommande kurser och har tillgång till teknisk och juridisk expertis för medlemmarnas räkning.Leksaksbranschen ger ut tidningen Leksaksrevyn.

www.leksaksbranschen.se
Box 7777, 103 96 Stockholm
Besöksadress: Slöjdgatan 9, 3 tr (vid Hötorget)
08-505 970 50, info@leksaksbranschen.se