Säkrare bilstol blev Årets Barn- och Babyprodukt

Britax bältesstol Kidfix II XP Sict är en riktig dubbelvinnare. Den tog inte bara hem priset Årets Babyprodukt utan blev också vinnare i kategorin Barn på väg. Vinnare i klassen Äta sova sköta blev den svensk uppfunna nappflaskan Twistshake.

Det är branschorganisation Lek- och Babybranschen som utser Årets Babyprodukt. Den opartiskt sammansatta juryn, ger oss motiveringen:

”Britax bältesstol Kidfix II XP Sict har med ett "spänne", SecureGuard, minskat krockkraften över barnets mage med 35 procent. Spännet är placerat mellan barnets ben och håller midjebältet nere över barnets höft och borta från känsliga mjukdelar i buken. Genom att addera en fjärde punkt till bilens trepunktsbälte blir bilfärden med barn säkrare än någonsin förut. Britax innovativa XP-PAD-dyna på axelbältet som absorberar rörelseenergin från barnets nacke, i kombination med ännu en helt ny och unik detalj i SecureGuard-spännet, gör att Britax Kidfix II Xp Sict utses till Årets babyprodukt 2015 samt vinner även kategorin Barn på väg.”

I kategorin Äta sova sköta heter vinnaren Twistshake och så här lyder den motiveringen:

”När flaskan är ett dagligt inslag i många föräldrars liv småbarnsåren igenom, kan även den enklaste detalj kännas banbrytande. Twistshake tar ett nytt grepp om nappflaskan genom att kombinera den med vuxenvärldens shaker, och resultatet blir ett helt system för smidig och klumpfri flaskmatning. Med lekfulla färger och avskalad design är Twistshake en babyprodukt som tilltalar föräldern lika mycket som barnet, och som ett underlättande inslag i vardagen ligger den helt rätt i tiden. Twistshake nappflaska utses därför till årets vinnare i kategorin Äta sova sköta.”

- Tyvärr så fanns det ingen produkt som passade in i kategorin Säkerhet, såsom hemsäkerhet, flytvästar och babyvakter säger Ulrika Magnusson och berättar om kriterierna i urvalsprocessen.

• produkten ska ha lanserats i Sverige under aktuellt år
  • produkten ska innehålla en avsevärd förändring mot tidigare versioner - det krävs till exempel mer än en ny färg på en produkt för att den ska bedömas som ny
  • produkten ska uppfylla gällande säkerhetsnormer och finnas tillgänglig på marknaden senast den 1 december aktuellt år
  • den ska ha ett nyhetsvärde

Samtliga nominerade produkter var:

Climakid (RollAbout AB)
Tänk att kunna ha kläder närmast kroppen som reglerar kroppsvärmen på ett säkert sätt.

Clip on mirror (Done by Deer)
Att kunna se sig själv är utvecklande, tack vare Clip on mirror så kan barnet se sig själv oavsett om man åker bil, vagn eller ligger i sin säng.

Graco Swivi Booster (Newell Rubbermaid)
Såklart man vill vara med när man är barn. Tack vare Swivi booster kan man på ett enkelt sätt alltid vara på samma nivå vid matbordet och enklare i och utsättning av barnet tack vare 180 graders svängbar sits.

Ergobaby amningskudde Natural Curve (ReiRei)
Amma med en ny typ av amningskudde med fast skålformat PU-skum som ej ger vika som ger bra komfort för både barn och mamma.

Twistshake (Carlo)
Allt-i-ett kan man sammanfatta den här matningsflaskan som.

Stokke Home (Stokke)
Inredning på hög nivå som växer med barnet, från nyfödd till fem år.

KidFix 11XP SICT
 (Britax Römer)
Bältesstolen med SecureGuard som minskar krockkraften över magen med 35 procent.

Skip Hop Three-Season Åkpåse (Amvina)
Smarta funktioner som tar vagnens vinterklädsel "åkpåsen" till en helt ny nivå.

För mer information:

Ulrika Magnusson
Category Manager Baby Lekmer
ulrika.magnusson@lekmer.com
+46 703 05 42 50

Lena Hedö
Informationsansvarig Lek- och Babybranschen
lena@lekobaby.se
508 938 17

Lek- och Babybranschen är branschföreningen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek- och Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.

Lek- och Babybranschen ger ut tidningen Lek & Babyrevyn.

Besöksadress: Klara Norra Kyrkogata 31
www.lekobaby.se