Se upp med var du handlar på nätet!

Nu när allt fler konsumenter väljer att beställa via nätet så är det lätt att man glömmer bort att kolla upp företaget som man handlar ifrån. Dyker det tex upp en annons i ditt Facebookflöde eller på Google och du bara tänker att det där är en produkt som jag bara måste ha så är det lätt att man bara klickar hem varan! Men se upp så att du inte handlar från en oseriös aktör, det kan stå dig dyrt.

Köper du en leksak så ska den alltid vara CE-märkt. Finns CE-märket på leksaken så garanterar tillverkaren att leksaken uppfyller säkerhetskraven. Vidare ska det finnas kontaktuppgifter till tillverkaren och importören och nödvändiga varningar ska finnas och vara korrekta. Är leksaken inte avsedd för barn under tre år ska varningstexten ”inte lämplig för barn under tre år” eller symbolen med en ledsen bebis finnas.

Innan du lägger din beställning undersök om det finns riktiga kontaktuppgifter till företaget såsom telefonnummer, adress, mejladress och ett organisationsnummer. Om kontaktuppgifter saknas ska du vara försiktig. Finns det bara ett kontaktformulär för att komma i kontakt med företaget kan det vara en varningsklocka.

Sök på företaget på nätet för att läsa vad andra skriver om företaget, lita inte bara på omdömena som finns på företagets egen hemsida.

Kolla upp totalpriset och vad det är för leverans och betalningsvillkor innan du handlar. Om det tex tillkommer skatter och fraktkostnader ska det anges.

- Vi uppmanar till försiktighet och eftertanke när du näthandlar. Är en produkt orimligt billig så ställ dig frågan varför. Tänk också på att det är du som privatperson, som är ansvarig för säkerheten hos produkten om du handlar från ett företag utanför EU säger Jennifer Rydén Englund.

Leksaker är hårt reglerade lagmässigt för att säkerställa att barnen inte utsätts för några onödiga risker. För att en leksak ska få säljas i Sverige och inom EU så måste den uppfylla ett stort antal krav. Företagen måste dessutom enligt leksaksdirektivet göra riskbedömningar och fylla i tekniska rapporter.

- Handlar du från Lek & Babybranschens medlemmar kan du känna dig säker på att leksaker, barn- och babyprodukter uppfyller alla krav och har genomgått de tester som krävs, dessutom så ser våra butiker och e-handlare till att du som konsument ska kunna köpa dina leksaker, barn och babyprodukter säkert avslutar Jennifer Rydén Englund.

Jennifer Rydén Englund, VD
Lek & Babybranschen

Lek & Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossister, importörer, fysisk butik och e-handel på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Organisationen arbetar för att alla leksaker och barn-babyprodukter ska vara säkra och trygga för våra barn. Vi verkar för en sund utveckling av den svenska branschen både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.