Självklart ska leksaker vara säkra!

Självklart ska leksaker vara säkra!

Att nya regler om leksakers säkerhet är på gång välkomnas av den svenska leksaksbranschen.
- Vi skulle också välkomna en starkare marknadskontroll, säger Klas Elm, ansvarig för säkerhetsfrågor inom Föreningen Leksaksbranschen.

Regeringen behandlade förra veckan en ny lag som lämnas över till riksdagen för beslut i början av 2011. De nya reglerna innebär att högre krav ställs på leksakers säkerhet och på säkerhetsarbetet hos dem som tillhandahåller leksaker.

Den svenska leksaksbranschen är mycket positiv till att nya regler kommer på plats då de förra är 20 år gamla. Redan då det europeiska direktivet beslutades förra sommaren hade den svenska branschen framhållit vikten av enhetliga regler för hela EU.

- Man ska dock förstå att det nya regelverket innebär en stor administrativ börda och att bara administrationen riskerar att slå ut många av branschens små och medelstora aktörer, säger Klas Elm och påpekar att utmaningarna på det kemiska området också är stora.

- Vissa gränsvärden är satta på så låga nivåer att inte ens experterna vet om det kommer att gå att utveckla analysmetoder som är tillräckligt noggranna.

Den svenska marknaden är ytterst liten både i ett globalt och europeiskt perspektiv. Av de leksaker som importeras till EU kommer cirka en procent till Sverige. Den svenska delen av de leksaker som tillverkas i Asien för den globala marknaden är försvinnande liten.

- Våra medlemmar är ansvarskännande företagare som bara vill sälja säkra produkter. Vi skulle därför välkomna en starkare marknadskontroll så att oseriösa aktörer lagförs och plockas bort från marknaden, avslutar Klas Elm.

För mer information kontakta: Klas Elm, 08-508 938 18, elm@branschbolaget.se

Fakta om leksaksbranschen ? Leksaksbranschen i Sverige omsätter 3 760 MSEK på klassiska leksaker.
? Försäljningsutvecklingen har varit positiv sedan 2005 med ökningar på drygt 5 procent årligen.
? Leksaksbranschen är den bransch som har den allra största koncentrationen av försäljning i julhandeln; Över 40 procent av årsomsättningen sker i julhandeln (42 procent oktober – december 2009 och 25 procent i december enligt SCB). ? Leksaksfackhandeln har 62 procent av marknaden, varuhus/stormarknader16 procent och internet/postorder 3 procent. Resten ligger på övriga kanaler, där Gekås har en betydande andel. Internetförsäljningen är den som ökar mest under 2010.
? Snittköpet (värdet) per inköpstillfälle har ökat, det är det som driver marknaden framåt. Man köper dock inte fler leksaker utan satsar mer på leksaker med högt lekvärde och av bättre kvalitet.
Faktauppgifterna kommer från marknadsundersökningsföretaget GfK och avser 2009 om inget annat anges.