Tre spel, tre vinnare

I den årliga uttagningen till Guldtärningen, det vill säga tävlingen om årets bästa sällskapsspel, har juryn nu bestämt vilka tre spel som vinner den åtråvärda utmärkelsen. Enkelt uttryckt handlar det om vinnande resor till en safaripark, Eldorado och planeten Mars!

Bakom tävlingen står Lek & Babybranschen och i de tre kategorierna Barnspel, Familjespel och Vuxenspel var det från början 48 deltagande spel. Det har varit många möten med jurymedlemmarna under året, om än mest på distans genom mejl, messenger och träffar på nätet.

Liksom tidigare år har juryn bestått av Kristina Helldén, David Lega, Lasse Råde, Öystein Mentzoni och Jimmy Everett. Nybliven jurymedlem för i år är Johan Nilsson, mycket kunnig spelentusiast och bland annat grundare av spelbutiken Dragon´s Lair.

- Känns som ett spännande år att gå med i juryn. Det har varit väldigt många spel som platsat bland de nominerade spelen i år och att välja ut de tre bästa var inte lätt, men jag kan inte säga annat än att jag är stolt över de slutsatser vi lyckades ena oss om till slut, förklarar han.

Och vinnarna 2020 är ….

ÅRETS BARNSPEL

Kurragömma i Safariparken

För 2-4 spelare, Från 4 år
Speltid 15-20 minuter

Ett mysigt och spännande spel för de yngre med en dubbelsidig spelplan som pusslas ihop så den kan se lite annorlunda ut inför varje omgång. Det gäller att hitta fem olika djur eller att ta bild på två. En hel skock av plastdjur följer med, vilka också tål att lekas med vid sidan av spelandet. Utmanande!

Övriga nominerade: Bermuda Pirates och Pyjama Drama

ÅRETS FAMILJESPEL

Quest for Eldorado

För 2-4 spelare, Från 10 år
Speltid 45 minuter

Här handlar det om att söka efter det legendariska guldets land i de täta djunglerna i Sydamerika. Varje spelare samlar och utrustar sitt eget lag, anställer olika medhjälpare för att bli först med att nå den gyllene gränsen och vinna alla rikedomar för sig själv.  Mycket taktik där man med hjälp av olika kort köper sig fördelar. Spelplanen förändrar sig hela tiden, från djupaste djungel till farliga djupa floder. Så det krävs mod, taktik och en hel del tur på vägen.

Övriga nominerade: A Minecraft Boardgame och Just One

ÅRETS VUXENSPEL

Terraforming Mars

För 1-5 spelare, Från 12 år
Speltid 2 timmar eller mer

Här handlar det om att som företag tävla om att omvandla Mars till en beboelig planet genom att spendera enorma resurser och använda innovativ teknologi för att höja temperaturen, göra atmosfären andningsbar och skapa hav. I takt med att terraformeringen fortskrider kommer fler och fler människor att immigrera från jorden för att bo på den röda planeten. Du kontrollerar ett företag med en särskild profil. Spela ut projektkort, bygg upp produktionen, och placera dina städer och grönområden på kartan i jakten på milstolpar och belöningar så ditt företag kan leda vägen in i en ny era för mänskligheten. Ambitiöst, välgjort in i minsta detalj, utmanande och fascinerande när man väl satt sig in i spelmekanismerna. Spelet har redan fått många utmärkelser internationellt.

Övriga nominerade: Nåt ska bort och Wingspan

Vilka spel får vara med?

Spel som lanserats eller kommer att lanseras i år är att föredra, men även spel som kom ut på marknaden förra året kan få delta. Likaså kan nyreleasade spel delta om betydande förändringar i spelet skett.

Det finns tre klasser att tävla i: barnspel, familjespel och vuxenspel.

För mer information:

Årets Spel för juryn – Lasse Råde, 070-816 97 86, lasse.rade@gmail.com
Lek & Babybranschen – Jennifer Rydén Englund, 070-590 76 97,  jennifer@lekobaby.se

Lek & Babybranschen är branschorganisationen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.

Lek & babybranschen

Johan Nilsson