Välkommen till seminarium om leksakers säkerhet

Det nya direktivet om leksakers säkerhet trädde i kraft den 20 juli 2011. Direktivet har införlivats i svensk rätt genom Lagen om leksakers säkerhet.

Den 20 september hålls ett seminarium i Malmö där experter ger all nödvändig information om de nya reglerna samtidigt som de svarar på frågor.

Det nya direktivet innebär bland annat skärpta krav på smådelar som kan kväva barn, leksaker kopplade till mat och potentiellt farliga kemikalier i leksaker. Varningar om leksaker måste nu också bli mer synliga och lätta att förstå.

- För leksaksindustrin har den nya lagstiftningen inneburit anpassningar i tillverkningsprocessen och nya rutiner längs distributionskedjan. Speciellt krävs ytterligare administrativa rutiner som leksakstillverkare nu måste följa, framför allt att dokumentera mer detaljerade säkerhetsanalyser för att bevisa överensstämmelse med direktivet. Även om dessa nya krav är en betydande ekonomisk och teknisk utmaning för branschens företag, särskilt de mindre, tas dessa nya regler på allvar. Alla seriösa företag i branschen tar sitt ansvar och tillser att det nya direktivets krav blir uppfyllt, säger Klas Elm på Leksaksbranschen.

Europeiska kommissionen och den europeiska branschorganisationen Toy Industries of Europe (TIE) genomför tillsammans en informationskampanj om leksakers säkerhet för att hjälpa de branschens aktörer (tillverkare, importörer och återförsäljare) att bättre förstå och tillämpa de nya kraven.

Kampanjen syftar också till att nå andra parter som spelar en viktig roll för att leksaker är säkra innan de når konsumenterna, till exempel de nationella myndigheterna och testlaboratorier. Denna utbildningskampanj besöker tio länder under 2012.

Seminariet är på Sankt Gertrud Konferens, Östergatan 7B i Malmö och börjar med registrering kl 09.45. Det är slut 17.30.

Det hålls på engelska och är kostnadsfritt.

Arrangörer är Toy Industries of Europé, Leksaksbranschen och The Nordic Association of Toy Manufacturers.

Anmäl ditt deltagande till hela eller delar av seminariet till: jennifer@leksaksbranschen.se

Frågor om innehållet besvaras av Klas Elm: klas@leksaksbranschen.se

Leksaksbranschen är en branschorganisation för både handlare och leverantörer inom lek, baby och hobby. Föreningen arbetar för en sund utveckling av den svenska leksaksbranschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.Leksaksbranschen informerar sina medlemmar om regler och standarder, bland annat med hjälp av en internetbaserad söktjänst. Man ger också återkommande kurser och har tillgång till teknisk och juridisk expertis för medlemmarnas räkning.
Leksaksbranschen ger ut tidningen Leksaksrevyn.
www.leksaksbranschen.se