Lekolar förvärvar Leika

Report this content

Lekolar är glada att tillkännage att vi har undertecknat ett avtal om att förvärva Leika, den danska leverantören av utbildningsmaterial, möbler och lekplatsprodukter till i första hand förskolor.

Med detta förvärv stärker Lekolar sin ställning som ledande partner till utbildningssektorn med det största produktsortimentet på marknaden, omfattande över 20 000 produkter. Detta är koncernens åttonde förvärv i fyra länder sedan 2004.

Leika har försett den danska förskolemarknaden med utbildningsmaterial och möbler sedan 1980 och har idag en omsättning på 88 MDKK och 41 anställda. Företaget har även försäljningsbolag i Norge och Sverige. Efter fusionen 2007 med Danske Legeplatser är Leika även en av de ledande leverantörerna av lekplatser.

Fredrik Asplund, Lekolars koncernchef säger: "Sammanslagningen skapar ett intressant erbjudande för kunder och leverantörer som kommer kunna dra nytta av det största produktsortimentet på den danska marknaden. Förvärvet stärker inte bara Lekolar och Leikas ledande ställningar på marknaden för utbildningsmaterial, leksaker, pysselmaterial och möbler för förskolor utan innefattar även Leikas framgångsrika lekplatssortiment. Vi är entusiastiska över att slå oss samman med Leika eftersom affären bidrar till att stödja en hållbar tillväxt för Lekolar i Danmark och Norden."

Leikas grundare har varit fullt engagerade i transaktionen och kommer att anta nya roller i Lekolars organisation. Leikas operative chef, Jakob Münter, blir landschef för Danmark och Leikas VD, Bent Bruun, kommer att leda den nya nordiska lekplatsverksamheten.

Jakob Münter, landschef för Lekolar Danmark, säger: "Tillsammans med Lekolar kan vi utveckla vårt erbjudande till våra kunder genom den befintliga serviceorganisation som Lekolar idag har i hela Norden. Jag ser fram emot att förena det bästa från båda företagen och bygga upp en långsiktig och hållbar verksamhet i Danmark, och vi är mycket glada över att bli en del av Lekolar-familjen!"

Bent Bruun, chef för den nordiska lekplatsverksamheten, säger: "Jag ser fram emot att bygga upp en ny nordisk verksamhetsenhet inom Lekolar baserad på Leikas lekplatsverksamhet i Danmark och Lekolars lekplatssortiment i Norge. De möjligheter som öppnar sig när man är en del av en större nordisk koncern kommer att accelerera tillväxten i lekplatsverksamheten och vår ambition är att bli den ledande leverantören av lekplatsprodukter och lösningar i Norden."

Villkor

Transaktionen väntas vara slutförd före slutet av juni. Sammanslagningen till en företagsstruktur kommer att inledas så snart transaktionen är slutförd.

För ytterligare information kontakta:

Lekolar
Fredrik Asplund, koncernchef
                 +46 (0) 479-198 10
Fredrik.Asplund@lekolar.com

Grayling
Peter Krameus
                                    +46 (0)70 653 00 93
Peter.krameus@grayling.com

Om Lekolar
Lekolar, som ägs av 3i, är Nordens ledande leverantör av utbildningsmaterial, möbler, leksaker, förbrukningsartiklar och pysselmaterial till förskolor och grundskolor. Lekolar har marknadens största sortiment, med omkring 20 000 utvalda produkter, som omfattar både märkesprodukter och företagets egna produkter. Lekolar är verksamt i Norge, Danmark, Finland och Sverige. Huvudkontoret finns i Osby i södra Sverige och koncernen har ett eget inköpskontor i Shanghai, Kina. Företaget har cirka 280 anställda.

Om Leika:
Leika har sedan 1980 levererat leksaker och möbler av hög kvalitet till danska institutioner för barn i alla åldrar. Leika är ett ledande varumärke på förskolemarknaden, i synnerhet i möbelsegmentet, med de egna varumärkena Hukit och Leika. Sedan 2007, efter sammanslagningen med Danske Legeplatser, är Leika även en ledande leverantör av lekplatser. Företaget driver försäljningsbolag i Norge och Sverige och har sammanlagt 41 anställda.

Taggar: