Ersätter aubergin, persika och vattendroppar: Lelo vill skapa den nya officiella sexemojin

Vad som ursprungligen var en helt vanlig aubergin- eller persikaemoji har idag blivit en del av den moderna kulturen. Det universella språket för sexting. I en ny undersökning av Lelo, världens ledande designvarumärke för intima livsstilsprodukter, avslöjar att hela 77 procent använder emojis när man sextar. Trots den höga siffran finns det idag ingen emoji för sex. Nu vill Lelo, med stöttning från svenska folket, skapa den nya officiella sexemojin.

Sexting är ett digitalt språk som låter oss uttrycka något vi kanske inte hade sagt till en annan person ansikte mot ansikte. En undersökning som Lelo gjort tillsammans med change.org visar att nästan fyra av fem tillfrågade använder emojis när de sextar. Trots denna höga siffra finns det ingen emoji som är tillägnad sex, sexleksaker eller säkert sex. Som förespråkare för en sexpositiv livstil vill Lelo nu se en ändring på detta. Igår den 21 april lämnades ansökan in till Unicode, företaget bakom emojis, om att skapa den första officiella sexemojin.

– Den nya sexemojin skulle inte bara leda till nya spännande inslag i vardagen. Den öppnar också upp till samtal om det känsliga ämne som sex kan vara. Med den nya emojin vill Lelo uppmuntra till diskussion om säkert sex och välbefinnande. Men också låta alla människor göra sin röst hörd online när det kommer till sina unika behov och drömmar. Som branschledande företag inom intima livsstilsprodukter ser vi det som vårt ansvar att gå i spetsen, säger Elvira Eriksson, Marknads- och kommunikationschef på Lelo.

Idag finns omkring 3 100 olika emojis och under 2021 förväntas antalet stiga till 3 300. Emojis är något som är djupt integrerat i vår vardagliga kommunikation. Med hjälp av en sexemoji vill Lelo bryta stigmat kring samtalet om sex online och hjälpa ännu fler att bli mer nöjda med deras sexliv. Samma undersökning visade att 86 procent stödjer ansökan till en sexemoji och samtliga av de stödjande medger att de skulle använda den. Majoriteten var även överens om att det förutom en sexemoji också bör finnas en emoji för säkert sex och sexleksaker.

Var med och stötta ansökan om en officiell sexemoji här.

Om undersökningen

Undersökningen gjordes av Change.org i Australien, Kanada, Tyskalnd, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna, England och USA och inkluderade tiotusen personer.

Elvira Eriksson, Marknads- och kommunikationschef, Lelo.
Tel: +46 72 443 36 16E-mail: elvira.eriksson@lelo.com

Om LELO
LELO är världens ledande designervarumärke för intima livsstilsprodukter. I och med lanseringen 2003 förändrade LELO hur personliga massageapparater upplevs i både utseende, känsla och funktion. LELOi AB är det svenska företaget bakom LELO, med kontor som sträcker sig från Stockholm till San Jose och från Sydney till Shanghai.

Snabbfakta

Citat