Inför Olympiska sommarspelen: Dessa sporter får svenskarna att tända till

Snart inleds OS i Paris där atleter tävlar i allt från friidrott till rugby och volleyboll. Men uthållighet, smidighet och svett kan föra tankarna från tv-skärmen och in i sängkammaren. LELO har nu frågat svenskarna om vilken sport de tycker är sexigast – och resultaten skiljer sig avsevärt åt mellan män och kvinnor.

Vill du imponera på din crush? Då är padel nog inte sporten att satsa på. I alla fall inte om man ska tro svenskarna som deltagit i undersökningen bakom Onanirapporten 2024, utfärdad av LELO. Det framgår nämligen att endast en procent av svenskarna tycker att padel är en sexig sport. I stället ligger gymnastik på topp hos männen och hockey toppar listan för kvinnorna.

– En sportande person upplevs som mer attraktiv av olika anledningar. På ett väldigt “primalt” och basalt plan så visar det att människan är frisk och vital (eller vill bli det) vilket är av vikt om vi skulle välja den personen utifrån ett reproduktionssyfte. Utöver det så upplevs vi ofta som passionerade och i ett “flow state” när vi sportar, vilket upplevs som attraktivt, säger Erika Alsborn, sexexpert, LELO.

När det kommer till vilka typer av sporter som svenskar tycker är sexigast uppger kvinnor överlag sporter som kräver en hög grad av styrka och uthållighet så som hockey (19 procent), fotboll (16 procent), klättring och simning (nio procent). Män attraheras främst av sporter som kräver vighet, koordination och balans – som gymnastik (28 procent), friidrott (20 procent) och volleyboll (19 procent).

För stor chans för romans oavsett om du dejtar män eller kvinnor är dans en perfekt dejt som kan få det att hetta till lite extra. 19 procent av män och 17 procent av kvinnor uppger danssport som den sexigaste sporten. Tillsammans med simning (14 procent av män och nio procent av kvinnor) är det den enda sport som återfinns både på mäns och kvinnors topp fem-lista.

De fem sexigaste sporterna enligt svenskarna:
1. Danssport – 18 procent
2. Gymnastik – 17 procent
3. Friidrott – 13 procent
4. Fotboll – 12 procent
5. Simning – 12 procent

De fem sexigaste sporterna enligt män:
1. Gymnastik – 28 procent
2. Friidrott – 20 procent
3. Volleyboll – 19 procent
4. Danssport – 19 procent
5. Simning – 14 procent

De fem sexigaste sporterna enligt kvinnor:
1. Hockey – 19 procent
2. Danssport – 17 procent
3. Fotboll – 16 procent
4. Simning – 9 procent
5. Klättring – 9 procent

Bilaga:

Vilka sporter tycker du är sexigast?

Total Man Kvinna
Annat 6% 6% 6%
Vet ej/vill ej svara 35% 31% 40%

Om undersökningen:

Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 1–12 april 2023. Totalt deltog 1 000 personer i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.

Hanna Vult von Steyern
Tel: +46 (0)7 092 925 94
E-mail: hanna.steyern@agency.se

LELO är världens ledande designervarumärke för intima livsstilsprodukter. I och med lanseringen 2003 förändrade LELO hur personliga massageapparater upplevs i både utseende, känsla och funktion. LELO AB är det svenska företaget bakom LELO, med kontor som sträcker sig från Stockholm till San Jose och från Sydney till Shanghai.