• LELO/

Nu släpps Onanirapporten 2024: Fantasier om kollegan och onani på jobbet vanligt

Report this content

Nästan hälften av svenskarna onanerar minst en gång i veckan. Men kvinnor tillfredsställer sig själva betydligt mer sällan än män. Det visar årets nya upplaga av Onanirapporten, en rapport framtagen av LELO. Rapporten avslöjar också att var fjärde man har onanerat på arbetsplatsen och att många svenskar har sexfantasier om en kollega.

Nu släpps årets upplaga LELOs Onanirapport. Rapportens riksrepresentativa undersökning, som är genomförd av Kantar Sifo, visar bland annat att män onanerar betydligt oftare än kvinnor. Flest män (27 procent) onanerar några gånger i veckan och flest kvinnor (27 procent) några gånger i månaden. Totalt onanerar 60 procent av männen och 23 procent av kvinnorna varje vecka. Trots att män tillfredsställer sig själva oftare använder betydligt fler kvinnor sexleksaker under akten. Var tredje kvinna har onanerat med sexleksak, att jämföra med tolv procent av männen.

– Vår sexualitet erbjuder oss möjligheten att uppleva en fantastisk tillfredsställelse i kropp och sinne, men tyvärr sätter kulturen och normer käppar i hjulet för vissa individer som begränsar möjligheten att lära känna sig själv sexuellt, vilket kan förklara varför det skiljer sig så mycket i frekvens mellan kvinnor och män gällande både onani och orgasmförmåga. Många kvinnor upplever att det är tabubelagt och skamfullt att onanera och i mitt arbete ser jag att många kvinnor inte har en “relation” till sitt könsorgan eller sin sexualitet, något som män ofta skapar tidigt i livet. Alla mår bra av att ha en aktiv och tillfredsställandesexualitet. Jag vill till och med påstå att det är en mänsklig rättighet, säger Erika Alsborn, sexexpert, LELO

Här onaneras det som mest

Var i landet onaneras det egentligen mest? Under 2023 låg göteborgarna i topp – men i år har stockholmarna kommit ikapp och kniper nu förstaplatsen för första gången. Hela 45 procent i Stockholmsområdet onanerar en gång i veckan eller oftare, att jämföra med 42 procent i Göteborg, som därmed minskat med fem procentenheter sedan förra året. Malmö hamnar även i år på en tredjeplats med 37 procent som tillfredsställer sig själva varje vecka.

Trots att hemmet är det mest populära stället när svenskarna ägnar sig åt onani visar det sig att en hel del tillfredsställer sig själva även utanför sin trygga borg. Var fjärde man har onanerat på arbetsplatsen och närmare var femte man (18 procent) har onanerat utomhus. Detta går att jämföra med kvinnorna, som verkar vara mer hemmakära,sex respektive fem procent.

Porr, erotiska noveller och fantasier gör oss kåta

Att många män onanerat på arbetsplatsen kan ha en koppling till erotiska fantasier. 13 procent av männen blir nämligen mer kåta av tankar på en kollega när de onanerar eller har sex, att jämföra med fyra procent av kvinnorna. Det som allra flest män går igångpå är dock porr, vilket uppges av en majoritet (54 procent). Färre kvinnor njuter av porr vid onani eller sex (20 procent), i stället är den erotiska novellen i topp – och gör var tredje kvinna (34 procent) mer kåt. Trots att en del män fantiserar om en kollega eller om ett ex (tio procent) ligger fantasier om sin partner i absolut topp, både för män (27 procent) och kvinnor (18 procent).

Under över 20 år har vi jobbat med att bryta stigman och tabun kring sex, onani och njutning. Vi har hela tiden strävat efter könsjämlikhet både när det gäller hur ofta man onanerar, men också när det kommer till användningen av sexleksaker. Både fysiska hjälpmedel som sexleksaker och psykologiska hjälpmedel som fantasier, porr eller erotiska noveller kan främja sexuell lust och njutning på flera sätt. Min förhoppning är att vi ska minska orgasmklyftan och uppnå en mer jämlik njutning mellan kvinnor och män, samtidigt som vi fortsätter att bryta ned tabun och stigma kring njutning för alla kön, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO, Sverige.

Onanirapporten
Undersökningen är utförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo på uppdrag av LELO. Statistiken samlades in 12–14 februari 2024. Totalt deltog 1 000 personer i åldrarna 18–79 år och resultatet är riksrepresentativt.

Bilagor:

Fantasier om ett ex 7% 10% 3%
Annat 9% 8% 10%
Vet ej/vill ej svara 27% 20% 35%

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Vult von Steyern
E-mail: hanna.steyern@agency.se

LELO är världens ledande designervarumärke för intima livsstilsprodukter. I och med lanseringen 2003 förändrade LELO hur personliga massageapparater upplevs i både utseende, känsla och funktion. LELO AB är det svenska företaget bakom LELO, med kontor som sträcker sig från Stockholm till San Jose och från Sydney till Shanghai.

Citat

Vår sexualitet erbjuder oss möjligheten att uppleva en fantastisk tillfredsställelse i kropp och sinne, men tyvärr sätter kulturen och normer käppar i hjulet för vissa individer som begränsar möjligheten att lära känna sig själv sexuellt, vilket kan förklara varför det skiljer sig så mycket i frekvens mellan kvinnor och män gällande både onani och orgasmförmåga. Många kvinnor upplever att det är tabubelagt och skamfullt att onanera och i mitt arbete ser jag att många kvinnor inte har en “relation” till sitt könsorgan eller sin sexualitet, något som män ofta skapar tidigt i livet. Alla mår bra av att ha en aktiv och tillfredsställande sexualitet. Jag vill till och med påstå att det är en mänsklig rättighet.
Erika Alsborn, sexexpert, LELO
Under över 20 år har vi jobbat med att bryta stigman och tabun kring sex, onani och njutning. Vi har hela tiden strävat efter könsjämlikhet både när det gäller hur ofta man onanerar, men också när det kommer till användningen av sexleksaker. Både fysiska hjälpmedel som sexleksaker och psykologiska hjälpmedel som fantasier, porr eller erotiska noveller kan främja sexuell lust och njutning på flera sätt. Min förhoppning är att vi ska minska orgasmklyftan och uppnå en mer jämlik njutning mellan kvinnor och män, samtidigt som vi fortsätter att bryta ned tabun och stigma kring njutning för alla kön.
Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO, Sverige