• LELO/

Premiärfeber inför Allsvenskans hundraårsjubileum: Var fjärde svensk sätter fotboll före sex

Report this content

Våren står för dörren och för miljontals passionerade fotbollsälskare i landet innebär det att den allsvenska premiären närmar sig med stormsteg. Inför avsparken den 31 mars har LELO undersökt hur kärleken till sporten påverkar fotbollssupportrars sexliv. Många kan tänka sig att välja fotboll framför sex – men vinner favoritlaget ökar lusten.

För hundrade året i rad närmar det sig avspark i Allsvenskans premiäromgång. Detta historiska jubileum kommer att uppmärksammas med fullsatta arenor och miljontals supportrar som ger stöd till sina lag. Det råder inga tvivel om att fotbollen och Allsvenskan har haft en stor betydelse genom åren och att supportrarna delat många stunder av både med- och motgång.

Passionen för sporten tar dock olika former och inför den allsvenska premiären ställde sig intimlivsstilsföretaget LELO därför frågan: Är fotboll till och med viktigare än sex?

I undersökningen, som genomförts på uppdrag av LELO bland fler än 1 000 svenska fotbollssupportrar, visar det sig att en fjärdedel anser att fotboll faktiskt är viktigare än sex. Det har också visat sig att 32 procent av männen i undersökningen kan tänka sig att välja bort en het stund i sänghalmen för att få se deras lag vinna. Vinner laget ökar dock sexlusten bland nämnare hälften (48 procent) av männen.

Endast 13 procent av kvinnorna kan tänka sig att välja bort sex för att se sitt lag vinna. Kvinnor tenderar dock att ta en förlust hårdare än män. 53 procent av de kvinnliga supportrarna upplever att sexlusten skulle påverkas negativt om deras lag förlorande, till skillnad från 38 procent av männen.

I undersökningen uppger även tre fjärdedelar att de skulle kunna tänka sig att ha sex under tiden som en fotbollsmatch rullar på tv:n. Samtidigt uppger 30 procent att de skulle tänka på matchen under samlaget. Även där är siffran högre bland männen (41 procent) än hos kvinnorna (16 procent).

Det är en vanlig uppfattning att människor, särskilt män, prioriterar bort allt under och inför en fotbollsmatch. Jag tycker det är intressant att sexlusten påverkas mer negativt hos kvinnliga supportrar än hos manliga vid en förlust. Dock gläder det mig att hela 75 procent fortfarande väljer sex framför fotboll, när det kommer till kritan, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO, Sverige.

Bilaga

I vilken utsträckning håller du med eller inte i följande påstående: Fotboll är viktigare än sex. (Välj ett alternativ).

Håller med (net) 26% 38% 15%
Håller starkt med 13% 19% 7%
Håller med till viss del 13% 19% 8%
Varken eller 15% 15% 14%
Håller inte riktigt med 10% 11% 9%
Håller absolut inte med 48% 35% 62%
Håller inte med (net) 59% 47% 71%

Hur påverkas din sexlust om ditt lag vinner eller förlorar? (Välj alla alternativ som passar in).

En vinst gör att jag vill ha sex 46% 48% 41%
En förlust gör mig ledsen och inte i stämning 42% 38% 53%
En förlust gör mig upprörd och ökar viljan att ha sex 24% 23% 24%
Annat 1% 1% 0%

I vilken utsträckning håller du med eller inte i följande påstående: Jag skulle ge upp sex för att se mitt lag vinna en titel. (Välj ett alternativ).

Håller med (net) 23% 32% 13%
Håller starkt med 11% 16% 7%
Håller med till viss del 11% 16% 6%
Håller varken med eller inte 12% 14% 10%
Håller inte riktigt med 9% 10% 8%
Håller absolut inte med 33% 31% 35%
Jag stöttar inget specifikt fotbollslag 23% 12% 34%
Håller inte med (net) 42% 41% 43%

Vilket av följande beskriver om du skulle tänka dig ha sex när en fotbollsmatch visas på tv:n? (Välj ett alternativ).

Jag skulle ha sex (net) 74% 81% 67%
Jag skulle ha sex, oavsett 46% 45% 47%
Jag skulle ha sex, men snabbt för att se vidare på matchen 9% 12% 6%
Jag skulle ha sex om jag kan se tv-skärmen samtidigt 11% 16% 5%
Jag skulle inte ha sex 12% 11% 13%
Det beror på resultatet och lagen som spelar 8% 8% 8%
Inget av alternativen 14% 8% 21%

I vilken utsträckning håller du med eller inte i följande påstående: Om jag har sex medan en fotbollsmatch visas på tv, skulle jag tänka på matchen under samlaget. (Välj ett alternativ).

Håller med (net) 30% 41% 16%
Håller starkt med 11% 16% 6%
Håller med till viss del 19% 25% 11%
Håller varken med eller inte 18% 20% 15%
Håller inte riktigt med 9% 9% 9%
Håller absolut inte med 43% 29% 60%
Håller inte med (net) 52% 39% 69%

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Vult von Steyern
hanna.steyern@agency.se

LELO är världens ledande designervarumärke för intima livsstilsprodukter. I och med lanseringen 2003 förändrade LELO hur personliga massageapparater upplevs i både utseende, känsla och funktion. LELO AB är det svenska företaget bakom LELO, med kontor som sträcker sig från Stockholm till San Jose och från Sydney till Shanghai.

Snabbfakta

Citat

– Det är en vanlig uppfattning att människor, särskilt män, prioriterar bort allt under och inför en fotbollsmatch. Jag tycker det är intressant att sexlusten påverkas mer negativt hos kvinnliga supportrar än hos manliga vid en förlust. Dock gläder det mig att hela 75 procent fortfarande väljer sex framför fotboll, när det kommer till kritan.
Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO, Sverige.