Prisbelönta Lena Skogholm talar på studiedag för Jourhavande medmänniska

Report this content

Den ideella föreningen Jourhavande medmänniska anordnade studiedag för volontärer som svarar i telefon alla dagar på året. De flesta som ringer är ensamma. Ensamheten kan vara för att man har blivit äldre och inte har vänner eller släktningar i livet och den enda man träffar är någon från hemtjänsten.  Andra är ensamma på grund av psykisk ohälsa och har ofta hamnat i otakt med eller har ingen kontakt alls med vården. Samtalen kan också vara från människor i livskriser, som till exempel vid vårdnadstvister, skilsmässa, en anhörigs bortgång eller utmattningssyndrom.

Föreläsningen av Lena Skogholm tog upp  hur hjärnan fungerar och hur dess biologiska program styr oss på olika sätt och inte minst vid svåra situationer.

Närmare 100 000 samtal rings in per år och ungefär var 7:e samtal besvaras. Organisationen behöver bli fler och söker nya volontärer. Behovet av medmänniskor som lyssnar är större än någonsin.

Författaren, föreläsaren och beteendevetaren Lena Skogholm har givit ut flera storsäljande böcker som tillsammans har sålts i över 100 000 exemplar och getts ut i flera länder. År 2021 vann hon Stora Talarpriset.

Jourhavande medmänniska är en ideell förening som bedriver jourtelefon- och chattverksamhet för alla människor som önskar någon att tala med. Föreningen har idag ca 130 medlemmar.

Ett särskilt jourtelefonnummer finns för verksamheten. Jouren är öppen för samtal alla kvällar och nätter och chatten på lördagar, söndagar, måndagar och tisdagar kl. 21-24. Samtalen tas emot anonymt. Föreningen är politiskt och religiöst obunden. Såväl verksamhet som medlemmar skall sträva efter hög tolerans och fördomsfrihet, då verksamheten vilar på medmänsklighet och alla människors lika värde.

Mer information på:
www.jourhavande-medmanniska.se/