Lendytech utmanar branschkonventioner

Report this content

Att sälja fordringar är vanligt bland aktörer på privatlånemarknaden. Men Skövde-baserade företagsgruppen LendyTech gör saker och ting på ett lite annorlunda vis. Här har inte en enda kredit lämnat huset sedan Swedish Credit Group (SCG) började sin utlåningsverksamhet 2011. I dagarna lanseras Slantar.nu. Tjänsten drivs av Credit Invest Sweden AB, det senaste tillskottet i Lendytech-gruppen. Slantar.nu är närmast att betrakta som ett alternativ till kreditkort och lånar ut mindre summor (upp till 30 000 kronor) på löptider upp till 5 år.

Precis som tidigare behåller bolaget krediterna istället för att sälja dem vidare. VD Erik Hagelin förklarar varför:

– Dels är det en fråga om moral: Ger vi ut lån är det vi själva som ska ta hand om dem och våra kunder. Det är också en fråga om trovärdighet. Oberoende av vad vi driver för verksamhet ska vi vara pålitliga och ansvarstagande. Förtroendekapital är inte bara ett ord för oss. Vi verkar i en förtroendebransch och då är ryktet hårdvaluta.

Privatlånesajten Slantar är inte det enda som är på gång hos LendyTech. Under början av nästa år ska en ny peer to peer-produkt ta upp kampen med branschens mer välkända aktörer. Erik Hagelin igen:

– Vår produkt bygger på helt egna system och dem har vi testkört under en period. Hittills har vi varit helt inriktade på företagslån, men framöver ska vi ge oss in även på privatlånemarknaden. Vi ser att vi kommer kunna erbjuda bättre investeringsmöjligheter för framför allt privatpersoner, men också större lån till bra villkor för låntagarna. Och utan att avslöja för mycket tror vi att vi knäckt koden som gör P2P-lån till en konkurrent även mot storbankerna.

Erik Hagelin, VD
LendyTech AB
erik@lendytech.com

LendyTech utgörs av en grupp FinTech bolag med fokus mot kreditmarknaderna. I gruppen ingår Kreditbörsen, Swedish Credit Group och Lendysoft, där det första bolaget startades 2011.

Taggar: