• LensWay/

Nu blir hybridbutiken verklighet - Nätbutiken LensWay lanserar glasögonkiosker i större skala

Report this content

Nätoptikbutiken LensWay fortsätter växa och startar nu på allvar expansionen med fysiska onlinebutiker, så kallade glasögonkiosker. Den 6:e februari invigs de första riktiga kioskerna. Nacka Forum och Tyresö Centrum är först ut. Fler är planerade.

Näthandeln i Europa fortsätter att växa i takt med att alltfler konsumenter upptäcker fördelarna med att handla online. Svenskstartade uppstickaren LensWay har växt stadigt sedan starten för tio år sedan. Idag har företaget Europas största onlinebutik för linser och glasögon. Sedan i våras har LensWay testat ut ett nytt hybridbutikskoncept i köpcentrumet Stinsen utanför Stockholm. Försöket har fallit mycket väl ut. Nu tar LensWay på allvar steget utanför den digitala världen och satsar i större skala på glasögonkiosker i köpcentrum. Först ut är Nacka Forum och Tyresö Centrum. Förlängning av webbutiken I kioskerna kan kunder prova bågar och beställa glasögon. De erbjuds även gratis glasögonservice. Till exempel kan kunder kopiera sina glasögonstyrkor, kontrollera sin syn med hjälp av en digital syntestmaskin eller justera sina glasögonbågar vid behov. Vid köp av glasögon läggs ordern via webbutiken. Logistiken sköts på samma sätt som när kunden handlar hemma via Internet. Stor lagerkapacitet och snabba leveranser gör att glasögonen kan skickas färdigslipade direkt hem i brevlådan inom några dagar. Ingen kontanthantering sker på plats. All betalning sköts via webbutiken. Alla köp har tre månaders öppet köp och två års produktgaranti. - Kioskerna är från början ett önskemål från kunder som ville ha ytterligare sätt att nå vår kundtjänst. Nu kan vi erbjuda våra kunder service på plats och visa upp vårt hela sortiment av glasögon, säger Henrik Rasin, etableringsansvarig på LensWay. Fler sätt att möta kunder Glasögonkioskerna är en kompletterande kanal för att möta kunderna i deras vardag. LensWay får en djupare förståelse för vad kunderna efterfrågar och når samtidigt nya kunder som ännu inte provat att handla glasögon på nätet. - Ingen skall behöva betala en förmögenhet för ett par glasögon, säger Daniel Mühlbach, grundare och vd för LensWay. Sverige har Europas högsta priser på glasögon. Det är helt oacceptabelt. Våra priser ligger ofta på nära en tredjedel av vad många av de traditionella optikbutikerna tar. Sparade 4000kr jämfört med tidigare glasögonköp LensWay välkända varumärke online har möjliggjort en snabb etablering av testkiosken. Utvärderingar visade att sex av tio kunder handlade glasögon vid första besöket. Nio av tio var positiva till att kunna använda sig av samma betalningssätt som för onlineköp. I medel spenderade kunderna nära 4000 kr mindre för sina glasögon än vad de gjort vid sitt tidigare köp. Det beror till stor del på att många kunder använder progressiva glasögon som traditionellt är dyrare än enkelslipade. Fler butiker under 2010 Konceptet är attraktivt för köpcentrum som vill konvertera oanvänd torgyta till butiksytor och fler etableringar av glasögonkiosker kommer att ske under 2010. Arbetet har påbörjats för att identifiera passande köpcentrum för att lansera kommande tre till fem kiosker i Stockholmstrakten innan sommaren. - Vi räknar med att det finns marknad för omkring 300 butiker i Norden, säger Daniel Mühlbach. * Utvärderingen av LensWays glasögonkiosk i Stinsen gjordes av det oberoende undersökningsföretaget MISTAT. Intervjuer gjordes med 200 kunder mellan maj och augusti 2009.

Taggar: