Alfa Laval i nytt gymnasiesamarbete

Alfa Laval och Lunds Tekniska Gymnasium har tecknat ett samarbetsavtal inför terminsstarten i höst. Samarbetsavtalet innebär bl.a. att utbildningen kommer att färgas av de behov Alfa Laval ser inför framtiden, men också att eleverna kommer att ges möjlighet till praktik och semestervikariat på Alfa Laval under studietiden.

Det speciella med den aktuella utbildningen är att innehållet i så stor utsträckning som möjligt ska färgas och styras av de särskilda kompetensbehov Alfa Laval ser inför framtiden. Alfa Laval ser detta som ett viktigt sätt att säkra företagets rekryteringar i framtiden.

- Det är viktigt för Alfa Laval att både på kort och lång sikt säkra framtida arbetskraft inom produktionssektorn, och med detta samarbete ser vi goda möjligheter att kunna göra så, säger Magnus Nilsson, utbildningsansvarig på Alfa Laval.

Samarbetet mellan Alfa Laval och Lunds Tekniska Gymnasium öppnar också möjligheterna för eleverna att få en mer direkt kontakt med näringslivet och arbetsmarknaden. Avtalet ger elever i programmet möjlighet att praktisera på Alfa Laval, men också att få feriejobb och semestervikariat på företaget.

- Samarbetet mellan skolan och Alfa Laval ger eleverna en företagskontakt som man normalt inte får med vanliga praktikföretag, säger Jörgen Aall Flood, vd för Lernia College som är huvudman för skolan.

Både Alfa Laval och Lunds Tekniska Gymnasium ser också en möjlighet i att samarbetet leder till ett ökat intresse för tekniska utbildningar och yrken inom teknikområdet.

- Vi vill på detta sätt även höja intresset för tekniska yrken och försöka stärka kopplingen mellan skola och näringsliv överlag, avslutar Magnus Nilsson på Alfa Laval.

Jörgen Aall Flood, vd Lernia College jorgen.aall.flood@lernia.se 072 254 9001

Magnus Nilsson, Alfa Laval magnusb.nilsson@alfalaval.com 0708 47 72 78