Lernia får egen betygsrätt

Den statliga Skolinspektionen har beslutat att tilldela utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia egen betygsrätt. Beslutet, som gäller från första januari 2011, ger Lernia rätt att själva utfärda betyg till elever och deltagare inom vuxenutbildning och svenska för invandrare, sfi.

- Vi ser fram emot att kunna ta ett större helhetsansvar för Lernias studerande, säger Katharina Sjögren-Edström, vd för Lernia Utbildning AB. Nu är det inte bara genomförandet av utbildningar vi kan ansvara för, utan även utfärdandet av det formella betyget.

Lernia genomför ett stort antal utbildningar på uppdrag av kommuner, och det är främst inom dessa uppdrag som betygsrätten kommer att användas. Men rätten att utfärda betyg gäller även för andra utbildningar, vilket skapar möjligheter för fler av Lernias studerande.

- Idag är det många arbetsmarknadsutbildningar som uppfyller de formella kursplanerna, och Arbetsförmedlingen efterfrågar i allt högre utsträckning möjligheten för studerande i dessa utbildningar att få ett giltigt betyg efter utbildningen, säger Katharina Sjögren-Edström. Med vår nya betygsrätt kan vi uppfylla dessa önskemål, avslutar Katharina Sjögren-Edström.

Skolinspektionen anger i sitt beslut att Lernias utbildningar bedöms hålla hög kvalitet och motsvara de krav som staten ställer.

Katharina Sjögren-Edström, vd Lernia Utbildning AB tel: 070 344 78 68

Mikael Andersson, presschef Lernia AB tel: 072 254 60 20