Lernia fortsätter att växa

Report this content

Lernia fortsätter att uppvisa tillväxt under det tredje kvartalet 2011. Företagets intäkter för de tre första kvartalen var 31 procent högre än för motsvarande period 2010.

Intäkterna för Lerniakoncernen var under delårsperioden 1 964 (1 494) mkr, en ökning med 31 procent jämfört med samma period förra året. Detta speglar en fortsatt stark försäljning inom framför allt bemanningsverksamheten.

Koncernens rörelseresultat för delårsperioden minskade till 20 (91) mkr och till – 20 (10) mkr för tredje kvartalet . Resultatförsämringen beror framför allt på väsentligt lägre marginaler inom utbildningsverksamheten och en ökad prispress inom bemanningsverksamheten, samt omstruktureringskostnader inklusive kostnader för avgångsvederlag om 43 mkr varav 25 mkr under det tredje kvartalet.

- Lerniakoncernen forsätter att växa och har nu tagit klivit upp som Sveriges näst största aktör inom ”blue collar”-bemanning. Den ökande konkurrensen och prispressen visar att det pågående arbetet för att säkra en lönsam tillväxt är av största vikt, säger Helena Skåntorp, VD på Lernia.

För mer information, kontakta:

Helena Skåntorp, VD Lernia AB
helena.skantorp@lernia.se