Lernia säkerställer Volvos KY-utbildningar i Skövde

Volvo i Skövde har valt att fokusera på sin kärnverksamhet inom motorproduktion vilket i sin tur har medfört att Lernia och Volvo fört diskussioner om den kvalificerade yrkesutbildningen (KY) i produktionsteknik och produktionslogistik i Skövde.

Samtidigt som Volvo har beslutat att i fortsättningen inte bedriva utbildningen kan Lernia gå in och säkerställa att näringslivet även i fortsättningen får tillgång till kompetensen. Kursdeltagarna får efter utbildningen kunskaper som efterfrågas av tillverkningsindustrin där det råder brist på den här kompetensen.

Lernia övertar pågående och framtida KY-utbildningar.

– Detta stämmer väldigt väl med vår strategi att skapa förutsättningar för rätt kompetens inom industrin, säger Katharina Sjögren-Edström, regionchef för region Väst på Lernia och fortsätter:
– Vi är glada att kunna trygga fortsättningen för denna utbildning.

Utbildningen är efterfrågad både hos kursdeltagare och hos arbetsgivare och cirka 90 procent av kursdeltagarna har fått jobb efter slutförd utbildning.

Lernia är redan på plats
Lernia, som även genomför utbildning på uppdrag av andra kunder, är redan på plats i samma lokaler inom Volvo Kompetenscenter vilket är en fördel.

– Vi ser med glädje fram emot att Lernia bedriver utbildningen vidare, säger Håkan Berntsson, platschef på Volvo Car Corporation AB i Skövde. Volvo kommer att fortsätta bedriva verksamheten på Volvogymnasiet.

Nya kursdeltagare är välkomna
Utbildningen är en tvåårig 80 poängs teknikerutbildning. Nuvarande årskurs som går utbildningen kommer att kunna fortsätta sin utbildning. Dessutom startar en ny utbildning den 18 december 2006 och intresserade kursdeltagare är välkomna till ett informationsmöte klockan 14.00 den 20 november i Volvo Kompetenscenter i Skövde.