• Lernia AB/

Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2006: Lernia Bemanning ökar med 76 procent

Lernias nettoomsättning ökade med 21 procent till 1 541 miljoner kronor för delårsperioden och med 35 procent till 500 miljoner kronor för tredje kvartalet jämfört med samma perioder föregående år.

Efterfrågan på företagsmarknaden ökade även under tredje kvartalet, främst inom bemannings-verksamheten där omsättningen ökade med 76 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Företagsintäkterna inom Utbildning var i nivå med samma kvartal föregående år. Rörelse-resultatet för delårsperioden var mycket starkt och uppgick till 114 miljoner kronor (79). För tredje kvartalet uppgick resultatet till 35 (8) miljoner kronor.

Tidigare bedömning om fortsatt utveckling under 2006 i nivå med 2005 ändras till att både omsättning och rörelseresultat kommer att bli betydligt bättre än föregående år.

– Jag är oerhört nöjd med vårt resultat och vår position på marknaden. Lernia bidrar starkt till att utveckla det svenska arbetslivet och det är viktigt för att skapa fler jobb och samtidigt underlätta för arbetsgivare att hitta kompetenta medarbetare. Ett problem för närvarande är att få tag i arbetskraft, säger Ingemar Alserud, vd på Lernia AB.

Händelser under tredje kvartalet
Bemanningsverksamheten visade fortsatt stark tillväxt under tredje kvartalet med en tillströmning av nya kunder och även ökad återköpsfrekvens. Flera nya kontor har öppnats.
Ett samarbetsavtal tecknades med branschorganisationen Svensk Handel gällande bland annat omställningstjänster, vilka nu erbjuds alla medlemmar inom Svensk Handel.
Lernia har fortsatt hög efterfrågan på omställningstjänster och större avtal har tecknats med Klippan AB och Mastec Motala AB.
Även för utbildningstjänster tecknades en rad större avtal, med bland andra Volvo Car Corporation, Burlövs kommun och Volvo Powertrain AB.

Fortsatt positiv utveckling för 2006
Bedömningen för resten av året är en fortsatt mycket positiv utveckling, där framför allt intäkterna från företagsmarknaden förväntas fortsätta att öka. Det innebär att prognosen för helåret 2006 är att både omsättning och rörelseresultat kommer att bli betydligt bättre än 2005. Läs hela delårsrapporten på www.lernia.se

För mer information, vänligen kontakta:
Ingemar Alserud, vd, 08-701 65 10 eller Johan Lagerhäll, ekonomidirektör, 08-701 65 30.