Lernias delårsrapport 1 januari – 31 mars 2007: Fortsatt tillväxt för Lernia

Lernias nettoomsättning ökade med 21 procent till 577 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år. Kvartalet präglades av en fortsatt ökad efterfrågan på bemanningstjänster. Rörelseresultatet uppgick till 36 (40) miljoner kronor.

Bemannings omsättning uppgick till 263 (149) miljoner kronor under första kvartalet, en ökning med 77 procent jämfört med samma period förra året.
Händelser under första kvartalet
Lernia tecknade ramavtal med Axfood Snabbgross, Ballingslöv Transport, Banverket, Eltel Networks, Pågen AB, Ringhals och Trelleborg för bemanningstjänster.

Avtal om omställningstjänster tecknades med bland andra Arla Food och Autoliv Electronics.
För utbildningstjänster skrevs avtal med bland andra LKAB och HSB Stockholm.

Vid årsstämman den 27 mars valdes Bertil Villard till ny styrelseordförande.
Fortsatt positiv utveckling för 2007
Bedömningen för 2007 är fortsatt en omsättning i nivå med utfall 2006, det vill säga 2,2 miljarder kronor samt ett rörelseresultat på cirka 110 miljoner kronor.

- Lernia har gjort en bra start 2007, i linje med rekordåret 2006. Bemanning fortsätter att växa och vi utvecklar vår verksamhet för att bli den naturliga partnern i arbetslivet. Under 2007 ska vi fortsätta att stärka vår marknadsposition ytterligare inom bemanning, utbildning, rehabilitering och omställning, säger Ingemar Alserud, vd på Lernia.

Hela delårsrapporten finns på www.lernia.se.