Lernias utbildning ger 18 elektriker Allmän behörighet

18 kursdeltagare har under tio månader gått i utbildning hos Lernia i Trollhättan för att få den högsta certifieringsnivån inom elinstallation: Allmän behörighet. Utbildningen omfattar alla spänningsområden och ger en mycket eftertraktad kompetens på marknaden.

– Alla företag som utför elinstallationer måste ha minst en person med Allmän behörighet inom organisationen. Att ha certifiering inom allmän behörighet ökar konkurrenskraften både för den enskilda individen och för arbetsgivaren, säger Henrik Uddh, uppdragsledare inom Elteknik på Lernia.

Innehavaren av Allmän behörighet får utföra och ansvara för alla slags arbeten inom el och elinstallation. Alla deltagare är erfarna elektriker som har gått utbildningen parallellt med sina ordinarie arbeten. De är allt från egna företagare, anställda på större eller mindre företag till konsulter.

Utbildningen började i januari 2006 och slutar den 12 oktober. Totalt har deltagarna träffats på Lernia under nio intensivveckor (3-5 dagar). Mellan varje intensivvecka har de arbetat på den egna arbetsplatsen i cirka fyra veckor. Utbildningen omfattar totalt 400 timmar varav ungefär 30 procent sker på distans.

Detta är femte året i rad som Lernia i västra Götaland ger utbildning i Allmän behörighet i elinstallation. I januari startar en ny kurs i Trollhättan. Lernia genomför även kontinuerligt kurser i både Göteborg och Skövde.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Uddh, uppdragsledare inom Elteknik, Lernia, telefon 0500-47 32 14 eller
Torbjörn Krus, platschef, Lernia, telefon 0520-48 23 73.

Bifogas: Foto på deltagarna