Stark utveckling för Lernia

Lernia presenterar ett starkt resultat för första halvåret 2010. Bolaget redovisar en intäktsökning med 27 procent under perioden, och ett rörelseresultat på 81 miljoner kronor. Ökad kundorientering, målstyrda processer och ett starkt engagemang från Lernias medarbetare är enligt Lernias vd Matthias Kjellberg grunden till resultatet.

Bolaget uppvisar ett bättre resultat inom såväl privat som offentlig marknad. Resultatförbättringen beror främst ökad försäljning och produktivitet inom områdena bemanning och utbildning. På den privata marknaden har Lernias bemanningsbolag noterat en ökad efterfrågan på kompetens och flexibla lösningar inom industrin, och bolagets arbete med kundanpassning i takt med konjunkturutvecklingen har varit avgörande. Inom den offentliga marknaden har satsningarna på utbildnings- och matchningstjänster gynnat Lernias resultat. Prispressen inom den offentliga marknaden har samtidigt ökat betydligt, vilket höjt kraven på effektivitet och systematisering av verksamheten.

- Vårt goda resultat kan framför allt härledas till ett målinriktat utvecklingsarbete inom bolaget, säger Lernias vd Matthias Kjellberg. Alla medarbetare på Lernia har medverkat i vår utveckling av ett mer kundorienterat arbetssätt och ett stärkt gemensamt varumärke. Vi har också effektiviserat vårt arbetssätt genom att fokusera på målstyrning och kvalitetssäkring, vilket nu ger resultat, avslutar Matthias Kjellberg.

För ytterligare information kontakta:

Matthias Kjellberg, verkställande direktör, telefon 08-701 65 10 e-post: matthias.kjellberg@lernia.se Niclas Bergman, ekonomidirektör, telefon 08-701 65 30 e-post: niclas.bergman@lernia.se

Taggar: