Surfplattor revolutionerar svenska för invandrare

Lernia tar ett helt nytt grepp inom undervisningen i svenska för invandrare, sfi. I ett samarbete mellan Lernia, Samsung och Jönköpings kommun erbjuds elever inom sfi att använda surfplattor som bas för utbildningen.

Istället för att bläddra i kursböckerna sveper eleverna i Lernias sfi-utbildning i Jönköping snabbt fram de olika momenten på sina surfplattor. De tidigare hänvisningarna till bokkapitel är ersatta med texter på Lernias Lärportal, samtal på Facebook, tävlingar i Wordfeud och videoklipp på YouTube.  Att koncentrationen är hög går inte att ta miste på.

– Vi har en jättestor aktivitet både på Facebook och på vår Lärportal, säger den ansvariga läraren Helena Nilsson. Vi kan också göra saker som vi inte kunde tidigare, tack vare de appar vi laddat ner och de tjänster som är anpassade till surfplattorna, fortsätter Helena Nilsson.

Entusiasmen från sfi-eleverna är också stor för det nya arbetssättet.

– Jag tycker att surfplattorna är bättre än vanliga kursböcker, säger Yulia Kazakulova, en av eleverna vid Lernias sfi-utbildning.  Vi har lexikon, tidningar och böcker på ett ställe. Vi kan också prata med lärarna och klasskompisar på Facebook och vi kan spela Wordfeud med varandra. Dessutom är det flera elever som inte har datorer hemma, och med surfplattorna kan de studera hemifrån också.

Det nya sättet att erbjuda utbildning sker inom ramen för ett samarbete mellan Lernia, Samsung och Jönköpings kommun. Surfplattorna som används är Samsungs Galaxy Tab 10.1, som levereras med bl.a. abonnemang på dagstidningar, möjlighet att låna e-böcker samt förbetalda svenska spelfilmer. Surfplattorna kompletteras sedan med appar som stödjer lärandet. I dagsläget används ett tiotal appar, och antalet appar ökar hela tiden.

– Vi upptäcker hela tiden nya användningsmöjligheter, säger Helena Nilsson. Det roliga är att det finns en växelverkan mellan tekniken och pedagogiken. I takt med att vi hittar nya appar så kommer vi också på nya sätt att bedriva undervisningen.

För de studerande medför användningen av surfplattor också att flexibiliteten har ökat.

– Med surfplattan känner jag mig mer självsäker i många situationer, säger eleven Urte Pudzemyte. Jag kan t.ex. ta reda på saker som jag inte förstår när jag är på stan, jag kan alltid få den senaste informationen och var jag än är så kan jag underhålla mig själv om jag måste vänta någonstans. Det bästa med surfplattan är att den kan hjälpa mig att lära mig svenska utan att jag tänker på att jag studerar. Med surfplattan kan man lära sig svenska även på bussen hem!

Mikael Andersson, presschef Lernia AB
mikael.andersson@lernia.se

Helena Nilsson, sfi-lärare, Lernia Utbildning AB
helena.nilsson2@lernia.se