Tveka inte om bemanningsdirektivet!

Den 5 december började EU:s bemanningsdirektiv att gälla. Men fortfarande har Sverige inte implementerat direktivet. Lars Strömberg, VD för Lernia Bemanning, anser att hela direktivet ska implementeras i en ny lag.

EU:s bemanningsdirektiv syftar till att få enhetliga bestämmelser om arbetsvillkoren för personal som hyrs ut av bemanningsföretag i Europa. Den 5 december ska alla medlemsländer ha infört direktivet. I Sverige ska detta ske genom en ny lag om uthyrning av personal. Arbetet med lagen är dock försenat, och det kan dessutom finnas risk att endast delar av direktivet införs genom lagen.

Bemanningsdirektivet innehåller två delar som tillvaratar både de anställdas och företagens intressen. För bemanningsanställda skapas ett skydd genom en likabehandlingsprincip, och för bemanningsföretagen ska nuvarande begränsningar och förbud mot inhyrning minimeras.

- Just det faktum att bemanningsdirektivet har den här balansen och tar tillvara både personalens och företagens intressen gör att det är mycket positivt, säger Lars Strömberg, VD för Lernia Bemanning. Vi välkomnar både tydligheten och enhetligheten som det här får för branschen i Europa.

För Sveriges del reglerar dock kollektivavtalen till stor del redan likabehandlingen av bemanningsanställda, eftersom avtalen är generella. Däremot finns hindrande regler rörande inhyrning av bemanningspersonal.

- Det kan röra sig både om hinder i kollektivavtalen och i lagstiftningen, säger Lars Strömberg. Detta är mycket olyckligt eftersom det försvårar för våra anställda att få uppdrag. Med tanke på att vi bemanningsföretag i större utsträckning än branschen i övrigt anställer unga och personer med invandrarbakgrund så drabbar det också en redan utsatt grupp. Dessutom har bemanningsföretagen stått för en mycket stor del av nyanställningarna på arbetsmarknaden vid den senaste uppgången.

Av den anledningen anser Lars Strömberg att hela tjänstedirektivet ska implementeras i en ny lag om uthyrning av personal.

- Alla seriösa företag i branschen välkomnar en ny bemanningslag. Men om man vill säkerställa att bemanningsföretagen fortsätter att bidra till individernas egenförsörjning så måste man ta in EU-direktivets båda perspektiv i den nya lagen, avslutar Lars Strömberg.

Lars Strömberg, VD Lernia Bemanning AB
lars.stromberg@lernia.se