www.lernia.se – funkar för alla

Lernias arbete med att vässa tillgängligheten på www.lernia.se har nu resulterat i att webbplatsen har fått Funka Nu:s certifikat för tillgänglighet och klarat marknadens tuffaste användartest.

- Vi vill att alla, oavsett om man har någon typ av funktionshinder, exempelvis synnedsättning, ska kunna ta del av informationen på vår webbsajt. Vi har ett omfattande kursutbud och många lediga jobb som intresserar en bred målgrupp, säger Jenny Gejke, ansvarig för digitala kanaler på lernia.se.

Fakta om tillgänglighet
Tillgänglighet på Internet innebär ur Funkas perspektiv att webbplatsen följer etablerade standarder och riktlinjer inom tillgänglighetsområdet och tar hänsyn till alla individers olika förmåga att ta till sig information och använda teknik. För arbetet med webbplatsen handlar det om struktur, språk, innehåll, länkar och bilder - och inte minst omfattande tekniska anpassningar av webbplatsen.

Om Funka Nu
Funka är marknadsledande på tillgänglighet och analyserar webbplatser ur tillgänglighetsperspektiv och utvecklar garanterat tillgängliga webbplatser på bland annat EPiServer och Funka Editor.

På Funkas webbplats kan man läsa följande om www.lernia.se:
”Webbplatsen är certifierad ur tillgänglighetssynpunkt av Funka Nu AB. Lernias webbplats uppfyller höga krav på tillgänglighet för personer med funktionshinder. En certifiering innebär att Funka Nu AB:s tillgänglighetsexperter har gått igenom webbplatsen och upprättat ett åtgärdsprogram. När detta program genomförts har Funka Nu certifierat webbplatsen. Webbplatsen kan certifieras i sin helhet eller delvis. En certifiering innebär i princip att webbplatsen ska uppfylla kraven motsvarande nivå 2 och delar av nivå 3 i de internationella riktlinjerna för tillgänglighet, www.w3.org/wai. Funka Nu AB genomför årliga uppföljningsrevisioner för att säkerställa att webbplatsen bibehåller den höga tillgänglighetsnivån.”

Läs mer om tillgänglighet på www.funkanu.se
Läs mer om Lernias tillgänglighetscertifikat på http://www.funkanu.se/start.asp?sida=4258