Lesjöfors signerar åtagande för att nå hållbarhetsmål i enlighet med Parisavtalet

Genom att skriva under Science Based Target-initiativet (SBTi) har hela Lesjöfors globala organisation åtagit sig att genomföra klimatåtgärder som är i linje med Parisavtalet. Lesjöfors är den första fjädertillverkaren i världen att förbinda sig till detta.

Ola Tengroth, koncernchef för Lesjӧfors kommentar SBTi-åtagandet:

"Vårt mål är att vara det mest hållbara fjäderföretaget i världen. För att uppnå detta måste vi agera. Vi vet att tillverkning påverkar vår miljö och det är därför vi länge arbetat med att integrera hållbarhet i våra centrala strategiska mål. För oss är det ett naturligt steg att flytta fram vårt fokus och åta oss en färdplan mot en tydlig minskning av utsläppen, grundade i klimatvetenskap. SBTi-avtalet befäster vårt engagemang och tydliggör våra mål.”

Mål baserade i klimatvetenskapen

SBTi är ett partnerskap mellan CDP (Carbon Disclosure Project), FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF). De vetenskapsbaserade målen visar organisationer hur mycket och hur snabbt de behöver minska sina utsläpp av växthusgaser (GHG) för att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna.

Klimatrelaterade frågor står högt på hållbarhetsagendan för alla och under det senaste decenniet har Lesjöforskoncernen och dess moderbolag Beijer Alma rapporterat om aktiviteter relaterade till hållbarhet och vidtagit åtgärder inom flera områden.

Hållbarhetsteam håller uppe tempot i arbetet

För 1,5 år sedan inrättade Lesjöfors ett hållbarhetsteam under ledning av Anna Haesert för att accelerera arbetet på alla nivåer. Teamet har utöver att stötta och implementera konkreta projekt arbetat intensivt med att öka medvetenheten och kunskapsnivån i koncernen. Detta har ökat förståelsen hos våra enheter var och hur de kan påverka sitt avtryck och att vi tillsammans måste arbeta för att minska koncernens negativa påverkan.

”Hållbarhet handlar om att se till helheten och finna väger för hur vi kan bidra till ett cirkulärt, hållbart samhälle. Vi behöver följa den tekniska utvecklingen runt omkring oss och värdesätter partnerskap och samarbete högt. Lesjöfors har en ambitiös hållbarhetsstrategi och vårt åtgärdsprogram är högt på vår prioriteringslista. Vi är på en resa och SBTi-åtagandet bekräftar vårt engagemang, hjälper oss att fullfölja vår färdplan och vässa våra hållbarhetsmål ytterligare. Vi har redan slutfört vår fullständiga utsläppsredovisning av växthusgaser och utvecklat kortsiktiga mål som vi rapporterat till SBTi och inväntar validering”, säger Anna Haesert.

Hållbarhetsfokus på vår webb

Lesjöfors vill ha en transparens om de framsteg som görs i hela värdekedjan. Därför har vi också lanserat en ny hållbarhetssida med aktuella siffror på vår webbplats. Redovisningen ska tydligt visa vårt ansvarstagande och vilka framsteg vi gör.

Fjädrar i hjärtat av hållbara lösningar

I hjärtat av kraftkällor som driver hållbara lösningar över hela världen finns våra fjädrar och detaljer i band och tråd. Från bladfjädrar i rymdsatelliter som mäter klimatdata och tråddetaljer i säkerhetsutrustning för miljövänliga transportmedel till dragfjädrar i vindkraftverks generatorer och tryckfjädrar för den nya generationens elektriska fordon.

Vårt mål är att vara det mest hållbara fjäderföretaget i världen med livsviktiga komponenter i världsledande produkter inom alla branscher. Vi arbetar målmedvetet med att utöka sortimentet av produkter med låga koldioxidutsläpp, ett ökat ansvar i hela värdekedjan och ett erbjudande med ett verifierbart hållbarhetsvärde.

Linda Brixvik

Head of Brand and Communications
linda.brixvik@lesjoforsab.com
+46 (0) 70 732 70 42

Lesjöforskoncernen är en global aktör med marknadens bredaste sortiment av fjädrar samt stansade och pressade detaljer. Med en unik expertis inom högteknologiska, kundanpassade lösningar samt stor och flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors sedan många år fjäderpartner till kunder i vitt skilda branscher. Lesjöfors består av ett femtiotal tillverkande och säljande bolag i ett flertal länder. Tack vare ett långsiktigt och målmedvetet arbete som innovativ problemlösare växer koncernen kontinuerligt med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv. Lesjöfors ägs Beijer Alma, noterat på Stockholmsbörsen.

Ola Tengroth, koncernchef för Lesjӧfors