AI Medical Technology med sin AI-baserad Dermalyser utsågs till vinnare i kategorin Business Award vid prestigefyllda Techarenan Challenge 2023

Stockholm, Sverige, 3 juli 2023. AI Medical Technology har utnämnts till vinnare i kategorin Business Award vid Techarenan Challenge 2023 i Almedalen, Visby i hård konkurrens med 29 andra finalister från alla branscher.

Juryns motivering: “Det här bolaget har utvecklat en unik produkt som adresserar en enorm marknad. Den skapar värde och nytta för människor, vården och samhället i stort. Genom AI har bolaget på riktigt skapat ett hjälpmedel som är skalbart och applicerbart över hela världen.”

"Vi är oerhört stolta och glada över att ha vunnit Techarenan Challenge 2023 Business Award - och vilket minnesvärt evenemang! Detta erkännande är verkligen ett bevis på de ovärderliga insatser som vårt exceptionella, tvärvetenskapliga team har bidragit med vid utvecklingen av Dermalyser – vårt användarvänliga, AI-baserade beslutsstödsverktyg som revolutionerar snabbheten och noggrannheten för diagnostik av hudcancer. ”, säger Christopher Ekström, vd för AI Medical Technology. "Vi vill också tacka juryn och gratulera vinnarna i de andra kategorierna. Arbetet fortsätter nu för att Dermalyser så snabbt som möjligt ska kunna nå marknaden. Efter vår första kliniska prövning som genomfördes på 37 svenska primärvårdsinrättningar med mycket lovande resultat, ser vi nu fram emot att slutföra CE-märkningen och förbereda för marknadslansering i Europa 2024 och att engagera USA-baserade kliniker i kommande kliniska prövningar som en del av vår strategi för USA-marknaden”.

”Det här är ett av de starkaste och mest mångsidiga finalfälten hittills på Techarenan Challenge. Det är imponerade att se hur entreprenörer inom olika områden redan har, eller är på väg att, förändra sina respektive branscher, skapa nya standarder och förbättra samhället. Jag ser mycket fram emot att följa deras resa de kommande åren”, säger Omid Ekhlasi, Techarenans vd och grundare.

Om AI Medical Technology

AI Medical Technology fokuserar på att utveckla AI-baserade diagnosmetoder som gör det möjligt för läkare att diagnosticera sina patienter på ett enklare, snabbare och mer tillförlitligt sätt. Vår första produkt, Dermalyser, som är ett beslutsstödsverktyg för diagnos av malignt melanom har validerats kliniskt. https://aimedtech.org/

För ytterligare information kontakta:

Christoffer Ekström, VD AI Medical Technology

Email: christoffer@aimedtech.org

Mobil: +46 72 1748339

Om Techarenan och Techarenan Challenge competition

Under tre dagar erbjuder Techarenan entreprenörer, företagsledare, investerare, experter, ministrar och andra beslutsfattare på Almedalsveckan på Gotland ett program bestående av en teknikutställning, panelsamtal och expertseminarier på flera scener med fokus på innovation, entreprenörskap, hållbarhet och framtiden.

En del av programmet i år var Techarenan Challenge competition 2023. Efter att alla 30 finalisterna hade genomfört sina bolagspresentationer samlades en expertjury för att utse vinnarna utifrån följande kriterier: Skalbarhet, Unikitet, Marknadspotential, Global tillämpbarhet och Kompetens inom teamet. Vinnarna av Techarenan Challenge får delta i den delegationen som ska resa till någon internationell destination för att knyta affärskontakter, skapa nätverk och få en djupare förståelse för nya marknader. Tidigare vinnare har rest till New York och Silicon Valley, Tokyo, Seoul och Sao Paolo.

Citat

Juryns motivering
Vi är oerhört stolta och glada över att ha vunnit Techarenan Challenge 2023 Business Award - och vilket minnesvärt evenemang! Detta erkännande är verkligen ett bevis på de ovärderliga insatser som vårt exceptionella, tvärvetenskapliga team har bidragit med vid utvecklingen av Dermalyser – vårt användarvänliga, AI-baserade beslutsstödsverktyg som revolutionerar snabbheten och noggrannheten för diagnostik av hudcancer. Vi vill också tacka juryn och gratulera vinnarna i de andra kategorierna. Arbetet fortsätter nu för att Dermalyser så snabbt som möjligt ska kunna nå marknaden. Efter vår första kliniska prövning som genomfördes på 37 svenska primärvårdsinrättningar med mycket lovande resultat, ser vi nu fram emot att slutföra CE-märkningen och förbereda för marknadslansering i Europa 2024 och att engagera USA-baserade kliniker i kommande kliniska prövningar som en del av vår strategi för USA-marknaden
Christopher Ekström, vd för AI Medical Technology