Bonnier Ventures leder finansieringsrunda när Pilloxa tar in 12,8 miljoner kronor för europeisk expansion

Stockholm, 3 december 2019: Pilloxa meddelar idag det glädjande beskedet att Bonnier Ventures, Bonnier-gruppens riskkapitalverksamhet, leder en investeringsrunda på 12,8 miljoner kronor i företaget.

Pilloxa, som grundades 2015, fokuserar på att förbättra följsamhet till medicinering inom kliniska prövningar.  Lösningen är en patientcentrerad plattform som kombinerar smart hårdvara, skräddarsydda smartphone-applikationer, visualisering av data och analys. Pilloxa-plattformen syftar till att ge individuellt stöd och feedback till patienten för att underlätta medicinering enligt ordination. Pilloxa har hitintills visat en följsamhet av över 90% i vägledande studier (marknadsgenomsnitt ligger på 60-65%).

Ledande läkemedelsföretag såsom Bayer (hjärt-kärlsjukdom) och Sandoz/Novartis (transplantation) testar redan företagets tjänster som en nytt sätt att mäta och förbättra bristande följsamhet när det gäller läkemedelsbehandling i kliniska prövningar och i samband med patientsupportprogram. Data med hög kvalitet i realtid, smarta feedback-lösningar och engagerade patienter kan optimera och påskynda kliniska prövningar. I slutändan bidrar sådana lösningar inte bara att nya och förbättrade terapier kommer till marknaden utan även att samhället sparar stora kostnader.

”Digital hälsa är ett av de viktigaste fokusområdena för Bonnier Ventures. Marknaden för kliniska prövningar är betydande med stor digitaliseringspotential. Pilloxa, med sin datadrivna lösning angriper ett av branschens största problem. Vi ser fram emot att stödja teamet i deras strävan att utöka sin kundbas.”, säger Dajana Mirborn, investeringschef på Bonnier Ventures.

”Med en stärkt finansiering är Pilloxa redo att expandera utanför Skandinavien. Bonnier Ventures är en utmärkt finansiär och partner för oss då vi båda delar ett djupt engagemang för att uppnå långvariga effekter och har ett tidsperspektiv som sträcker sig över generationer. Pilloxa är nu redo att hjälpa och nå ut till tusentals patienter med en lösningar som skapar förutsättningar för den bästa möjliga behandlingen så snabbt som möjligt.” Francesco Mazzotta, VD Pilloxa.

För mer information, vänligen kontakta:

Francesco Mazzotta, VD, francesco@pilloxa.com.

Cell phone: +46 738 046 663