Capitainer rekryterar ledande expert inom provtagning och analys av torkat blod för sin satsning på USA-marknaden

Stockholm den 25 januari 2022 – Svenska medicinteknikföretaget Capitainer meddelade idag att Dr Donald H. Chace har utsetts att representera Capitainer i Nordamerika. Dr Chace bidrar med erfarenheter inom såväl neonatologi, klinisk kemi, screening av nyfödda, masspektrometri och kriminalteknik inför Capitainers satsning på den amerikanska marknaden med den egenutvecklade qDBS-tekniken för provtagning av torkat blod.

Dr Chace har länge varit en förespråkare för användning av torkat blod (DBS eller dried blood spot) och han är av en av de ledande utvecklarna av det metaboliska screeningtestet av nyfödda som kallas Tandem Mass Spectrometry of Amino Acids and Acylcarnitines. Detta kliniska test baserat på torkat blod för bland annat PKU- och MCAD-brist används för att screena miljontals spädbarn per år över hela världen. Han har också utvärderat hur man skulle kunna vidareutveckla denna metod för att ge personlig vägledning när det gäller näringsintag för spädbarn. Chace har publicerat 100 peer review-granskade artiklar och har föreläst vid ett flertal konferenser inom områden såsom neonatologi, klinisk kemi, screening av nyfödda, masspektrometri och kriminalteknik.

"Så snart jag fick ett av Capitainer-korten i min hand förstod jag potentialen", avslöjar Chace. "Den oöverträffade precision som teknologin levererar varslar om det genombrott vi har väntat på och kan komma att revolutionera sjukvården.  Nu kan vi äntligen få ett reellt alternativ till vanliga blodprov för diagnostik. Detta ger en hel rad fördelar – från att möjliggöra självprovtagning av prover av klinisk kvalitet till att vara enklare att använda inom masspektrometri. Jag ser nu fram emot att initiera utvärderingar på ledande centra över hela USA såväl för screening av nyfödda som inom andra spännande applikationer som Capitainer qDBS-kortet kan användas till."

"Vi är glada över att välkomna Donald till teamet när nu Capitainer planerar att dra nytta av det växande intresset från USA för vår DBS-teknik", säger Christopher Aulin, VD för Capitainer. " Han tillför djup kunskap och erfarenhet av både masspektrometri och DBS-testning, kombinerat med ett omfattande kontaktnät. Inte minst är hans entusiasm för produkten uppenbar och jag är övertygad om att han kommer att hjälpa oss lyckas med detta viktiga nästa steg när det gäller Capitainers tillväxt."

Om hemprovtagning med qDBS

Capitainers produkt qDBS bygger på DBS-teknik (Dried Blood Spot) och är utvecklad av forskare inom nanoteknologi vid KTH i samarbete med forskare från KI. Till skillnad från andra lösningar som bygger på DBS säkerställer qDBS att man får en exakt mängd blod, vilket ger mer tillförlitliga analysresultat och möjliggör fler användningsområden. Provtagningskortet kan transporteras till ett laboratorium med vanlig post utan att kyl- eller specialförpackningar behöver användas.

Christopher Aulin, VD t: +46 708 977 577 e:aulin@capitainer.se

Richard Hayhurst/Ola Björkman

Om Capitainer

Capitainer AB är ett svenskt Medtech-företag som grundades 2013 av professor Olof Beck från Institutionen för klinisk farmakologi vid Karolinska Institutet och professorer Göran Stemme, Assoc. Prof. Niclas Roxhed och PhD Gabriel Lenk från avdelningen för Mikro- och Nanosystem vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Sverige och affärskonsult Peter Bräutigam.

Capitainer är en leverantör av intelligenta lösningar för att samla upp en exakt mängd blod eller plasma med tillämpningar inom många marknadssegment, inklusive men inte begränsat till, terapeutisk läkemedelsövervakning, biomarkörer, genomik, läkemedelsutveckling, testning av drogmissbruk och dopning. Genom att använda en kombination av pappers- och polymermikrofluidik är precisionen och noggrannheten vid dosering av kapillärblod i nivå med den vid vanlig pipettering. Tekniken möjliggör således enklare lösningar för provtagning både inom vården och för självprovtagning som patienterna själva kan genomföra. Därmed kan mer tillförlitliga testresultat säkerställas, både för sjukvården och för andra leverantörer av tester baserade på blod eller plasma.

För mer information besök https://capitainer.se/.