Healthtech-pionjären bakom unik behandling för två av coronavirusets främsta riskgrupper - nu utses hon till en av Framtidens kvinnliga ledare

“Ingen har tänkt att det här överhuvudtaget skulle fungera. Det är helt unikt.”

Det är healthtech-entreprenören Sana Alajmovics ord om den upptäckt som professor Tore Bengtsson gjorde i labbet 2008 och som nu ska tas till marknaden med hjälp av bolaget de grundat tillsammans, Sigrid Therapeutics.

Innovationen, SiPore15, där speciellt skräddarsydda kiseldioxpartiklar intagna i samband med måltid minskar upptaget av kolhydrater och fetter, är ett unikt koncept för att förhindra två av världens största hälsoutmaningar, typ 2-diabetes och fetma.

I år utsågs Sigrid Therapeutics till ett Fierce15-bolag av amerikanska FierceBiotech, det första svenska bolaget någonsin på den prestigefyllda listan över de mest lovande privata medtech-bolagen globalt.

Sana Alajmovic valdes redan som 24-åring, då som stipendiat på svensk-amerikanska Handelskammaren i New York, till Veckans Affärers Supertalang. Därefter har utnämningarna haglat över den Bosnien-födda entreprenören. I fjol platsade hon på två olika Top 10 under 40-listor hos ledande internationella tidskrifter, Genetic Engineering News och BioSpace, och nu har hon utsetts till en av 75 chefer på listan över Framtidens kvinnliga ledare 2020 av chefsorganisationen Ledarna.

Diabetes typ 2 är den kroniska sjukdom som växer snabbast i världen idag och förutom att den kan leda till en rad allvarliga komplikationer är diabetiker en utsatt riskgrupp i den rådande coronapandemin. Undersökningar visar att typ 2-diabetes är den näst vanligaste sjukdomen bland de personer som dött av COVID-19, enligt en undersökning genomförd på 70 000 patienter i Kina.

“Idag finns inga medicinskt godkända preparat för att förhindra typ 2-diabetes. Sigrid kan bli det första bolaget i världen med en kliniskt dokumenterad behandling som förebygger utvecklingen av typ 2-diabetes", säger Sana Alajmovic. I höstas publicerades de första resultaten från en 24 veckor lång "proof of concept"-studie, STAR, på 43 patienter med prediabetes och obehandlad typ 2-diabetes. "Det var ett stort steg för oss. Efter 12 veckor såg vi en signifikant sänkning av blodsockret hos patienterna, vilket i sin tur gjorde att risken att utveckla typ 2-diabetes minskar med 30 procent", säger Sana Alajmovic.

Men SiPore15 från Sigrid Therapeutics har inte bara potential att förhindra typ 2-diabetes utan även fetma, som i likhet med diabetes visat sig vara en riskfaktor för att drabbas hårt av coronaviruset. Minskning i kropsfett och blodsocker har också observerats på överviktiga individer som konsumerat SiPore15 under en 12 veckors period. Ytterligare effekter från en nyligen genomförd stor studie på möss visar att energiupptaget minskade med 33 procent hos de möss som fick Sigrid Therapeutics kiseldioxid i kombination med mat jämfört med de som bara fick mat. Det ledde till lägre nivåer av fettvävnad, lägre mängd cirkulerande insulin och mindre viktuppgång.

Inte heller för fetma finns det några effektiva behandlingsalternativ idag och de som finns medför stora risker för biverkningar, exempel diarré och magkramp.

“Dessutom är behandlingen säker då den verkar lokalt i tarmen och inte tas upp i kroppen. Det ger en överlägsen säkerhetsprofil jämfört med konkurrerande preparat”.

Kisel finns naturligt såväl i kroppen som i naturen. Vid sidan av en mycket positiv biverkningsprofil är Sigrid Therapeutics innovation därför också betydligt bättre miljömässigt än kemiskt framställda läkemedel vars framställning ofta medför stora konsekvenser för såväl vatten som för utbredningen av antibiotikaresistens. "Vi räknar med att nå marknaden inom två år", säger Sana Alajmovic.

Sana kan nås på telefon 072 389 3396 eller email sana@sigridthx.com.