Ilya Pharma presenterar data för sin läkemedelskandidat ILP100-Topikal vid amerikanska militärens årliga medicinska partnerkonferens i Florida

ILP100 accelererar sårläkning hos människor och lämpar sig väl för användning även i exceptionella miljöer. Projektet har valts ut av Amerikanska Department of Defence inom bränn- och köldskador, områden där de aktivt söker ny teknologi.

Uppsala, 12 september 2022: Ilya Pharma, ett immunterapibolag i klinisk fas, har presenterat resultaten från en första studie i människa med sin läkemedelskandidat ILP100-Topikal vid det amerikanska försvarsdepartementets (Department of Defense) Medical Health System Research Symposia i Florida. Ilya Pharma’s första genombrott är inom sårläkning, nämligen att utnyttja transformerade mjölksyrabakterier för att producera och frigöra det humana proteinet CXCL12, som påverkar andra celler i såret att producera mer av ett annat protein, TGFb. Detta protein accelererar sårläkningen, något som demonstrerats i en studie på 36 friska frivilliga med experimentellt inducerade sår. Förutom militära applikationer tror Ilya Pharma att ILP100 med sina låga produktionskostnader och långtidsstabilitet är väl lämpat för användning även utanför traditionell sjukvård.

Studiedesignen är en adaptiv, randomiserad, dubbelblind och placebokontrollerad studie, innehållande stegvis ökande enkel- och multidosering. Resultaten visar att administrering av upprepade doser av ILP100 i akuta sår är säker och tolereras väl. Bedömningar (blindat) av 3 oberoende experter indikerar att ILP100-behandlade sår registrerades som läkta i genomsnitt 6 dagar snabbare och 11 dagar snabbare för den högsta dosen jämfört med kontrollbehandlade sår. Data indikerar vidare att behandlingen leder till fler läkta sår i slutet av den aktiva fasen av studien. Dessa resultat står sig väl jämfört med de enda två läkemedel som för närvarande är godkända för sårläkning, för vilka 1-2 dagars accelererad läkning vid akuta sår anses av EMA och FDA vara kliniskt meningsfullt.

Ilya har för närvarande en portfölj med tre first-in-class immunterapier för behandling av sår i hud och slemhinnor, ILP100-Topical för behandling av kirurgiska sår hos diabetiker, prediabetiker och överviktiga patienter med särskilt hög risk, ILP100-Topical för diabetessår och ILP100-Oral för patienter med immunmedierad enterokolit till följd av cancerbehandling med kontrollpunktshämmare.

VD och medgrundare Evelina Vågesjö kommenterar: "Vi är mycket glada över det intresse som visats och vi kan delta på denna konferens men även i möten med stakeholders tidigare i år.  Vi tror att detta kan leda till samarbetsprojekt för valideringsprojekt i speciella indikationer som främst är relevanta för militären."

Länk till poster: https://www.ilyapharma.se/news-list/ilya-pharma-presents-poster-at-us-military-health-system-research-symposium-in-florida-september-12/

Information till media

Om Ilya Pharma - Ilya Pharma är ett immunoterapibolag i klinisk fas som utvecklar nya läkemedelskandidater från sin egenutvecklade teknologiplattform till klinisk proof of concept i relevanta patientgrupper med identifierade icke tillgodosedda medicinska behov.  Den ledande läkemedelskandidaten ILP100 är också känd som emilomogene sigulactibac enligt WHO:s rekommendation.  www.ilyapharma.se

För mer information, vänligen kontakta:

Evelina Vågesjö, VD Tel: +46 (0) 70 636 64 94

E-post: evelina.vagesjo@ilyapharma.se