Ny svensk klinisk studie publicerad i British Journal of Dermatology visar att Dermalyser - ett AI-drivet beslutsstödverktyg diagnostiserar malignt melanom med anmärkningsvärd hög precision

Dermalysers diagnostiska prestanda uppvisade 95 % sensitivitet och 86 % specificitet med ännu högre siffror, 100 % respektive 93 % för invasiva melanom.

Stockholm, Sverige, 6 mars, 2024.  Resultat från en prospektiv, multicenter, klinisk studie som publiceras idag i peer-reviewed British Journal of Dermatology visade att utnyttjande av artificiell intelligens (AI) hjälper till öka andelen upptäckta melanom.

Studien, som var utformad för att utvärdera Dermalyser, ett AI-drivet och smartphone-baserat diagnostiskt beslutsstödsystem, genomfördes på 37 svenska primärvårdskliniker.

Studieprotokoll: 228 patienter undersöktes med två diagnosmetoder:

1. En smartphone med ett dermatoskop monterat framför kameran användes för att fotografera misstänkta hudförändringar. Inom några sekunder uppvisade den tillhörande Dermalyser-appen ett resultat, som antingen indikerade misstänkt melanom eller motsatsen, ingen sådan misstanke.
  2. Oavsett resultat i Dermalyser-appen analyserades alla hudförändringarna ytterligare en gång av en primärvårdsläkare. Därefter avlägsnades hudförändringen kirurgiskt alternativt remitterades patienten till en hudläkare.

Efter primärvårdsläkarens analys samlades hudförändringsdiagnoserna in från patienternas journaler och jämfördes med Dermalysers resultat.

Resultat: Totalt identifierades 253 misstänkta hudförändringar hos 228 patienter, varav 21 visade sig vara melanom, med 11 av invasiv typ och 10 melanom in situ (precancerösa melanocytiska lesioner).

För att utvärdera Dermalysers precision när det gäller att identifiera melanom genererades en AUROC (Area Under the Receiver Operating Characteristic) - kurva, som för invasiva melanom hade ett värde på 0,988 (0,965–0,997), vilket motsvarar en maximal sensitivitet och specificitet på 100 % respektive 92,6 %. Med alla patienter inkluderade, alltså även de med melanom in situ var AUROC 0,960, vilket motsvarar en maximal sensitivitet och specificitet på 95,2 % respektive 84,5 %.

Magnus Falk, docent i allmänmedicin och huvudprövare för studien, Institutionen för hälsa, medicin och vård, Linköpings universitet, kommenterar: "Det kliniska beslutsstödsverktyget som utvärderades i denna studie visade hög diagnostisk noggrannhet när det användes prospektivt på primärvårdspatienter. Verktyget kan således tillföra ett betydande kliniskt värde för läkare i primärvården vid bedömning av hudförändringar för att upptäcka melanom. Därutöver är det tydliga intrycket från denna studie att den medicinska personalen som var involverad i studien var beredd att, i hög grad, sätta sin tillit till Dermalyser, vilket tyder på att verktyget utan större svårigheter kan integreras i nuvarande kliniska rutiner."

Sam Polesie, adjungerad universitetslektor, Institutionen för dermatologi och venereologi, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg kommenterar: "Under de senaste åren har AI:s precision när det gäller att analysera dermatoskopiska bilder för att identifiera melanom nått upp till, eller till och med överträffat den som erfarna hudläkare uppvisar. Trots detta har endast ett begränsat antal studier testat dessa system under rutinmässiga förhållanden. Denna studie är anmärkningsvärd då den utförts i en verklig, klinisk miljö, vilket gör resultaten särskilt övertygande. Jag är entusiastisk över resultaten och ser fram emot att vara en del av en framtid där system som Dermalyser, med stöd av rigorös forskning och i fullständig samklang med alla nödvändiga regler, integreras i rutinsjukvården. Detta inkluderar både allmän dermatologi och specifikt diagnos av hudcancer. Det grundläggande målet är naturligtvis att förbättra de kliniska beslutsprocesserna för att uppnå mer precisa och därmed säkrare diagnoser.

Christoffer Ekström, VD för AI Medical Technology tillägger: "På samma sätt som när det gäller att analysera mammogram för att upptäcka bröstcancer eller hjärnavbildning för diagnos av Alzheimers sjukdom, anser vi att denna studie på ett avgörande sätt har bevisat att användning av AI kan revolutionera diagnostik av melanom. Förutom att rädda liv elimineras ångest och de ofta förödande konsekvenserna av falska resultat. Den europeiska marknaden är fortfarande vår första prioritet för Dermalyser, men det faktum att FDA nyligen har godkänt ett AI-drivet diagnosverktyg för att upptäcka hudcancer har etablerat en tydlig regulatorisk väg även för oss och vi ökar nu takten i vår planering för att komma in på den amerikanska marknaden."

För mer information, vänligen kontakta:

Christoffer Ekström, VD AI Medical Technology

E-post: christoffer@aimedtech.com

Mobil: +46704 02 71 01

Till redaktionen

Den publicerade artikeln: Panagiotis Papachristou, et.al. (2024), Evaluation of an artificial intelligence-based decision support for the detection of cutaneous melanoma in primary care: a prospective real-life clinical trial, British Journal of Dermatology, 00:1–9, https://doi.org/10.1093/bjd/ljae021

Om malignt melanom

Enligt Cancer Today var förekomsten av nya fall av malignt melanom år 2020 över 320 000 över hela världen, https://gco.iarc.fr/today/home och var 4: e minut dör en person av hudcancer.  Med en växande trend förväntas antalet patientfall nå nästan 500 000 år 2040. Statistik visar vidare att så många som 99% av fallen kan botas om de diagnostiseras och behandlas tillräckligt tidigt, vilket understryker vikten av man kontinuerlig undersöker sin hud själv och vid misstänkt hudförändring, söker läkare. En noggrann och korrekt diagnos är alltså avgörande för att rädda fler liv.

Om Dermalyser

Dermalyser är en mobilapplikation baserad på AI som kan ge medicinsk personal på till exempel vårdcentraler diagnostiskt beslutsstöd vid diagnos av hudcancer. Dermalyser möjliggör snabbt och direkt diagnostiskt beslutsstöd med hög noggrannhet vid diagnos av hudcancer såsom malignt melanom. Läkaren tar en bild av patientens hudfläck och får inom några sekunder ett analyssvar från den artificiella intelligensen. På detta sätt missas färre cancerdiagnoser, fler patienters liv kan räddas och samtidigt kan färre patienter behöva genomgå onödiga operationer av godartade hudfläckar. Dessutom kan sjukvården bli mer effektiv och kostnaderna kan sänkas. Applikationen används tillsammans med ett dermatoskop monterat framför kameran på en mobiltelefon.

Om AI Medical Technology

AI Medical Technology är ett företag verksamt inom tvärvetenskapliga områden datavetenskap, mjukvaruutveckling och medicin. Företagets team fokuserar hängivet på att utveckla AI-drivna diagnostiska lösningar som möjliggör för vårdpersonal i primärvården att diagnosticera sina patienter på ett tillförlitligare, enklare och snabbare sätt. Efter den andra finansieringsrundan 2022 är teamet nu fokuserat på att ta den första produkten, Dermalyser, ett kliniskt validerat beslutsstödsverktyg för att diagnostisera all hudcancer genom kliniska prövningar och till marknaden. www.aimedtech.com och https://www.linkedin.com/company/aimedicaltechnology/

Om British Journal of Dermatology

British Journal of Dermatology (BJD) är en topprankad internationell dermatologitidskrift som publicerar forskning av högsta kvalitet för att främja förståelsen och hanteringen av hudsjukdomar och därmed förbättra patientresultaten. BJD är en av tidskrifterna från British Association of Dermatologists, det professionella medlemsorganet för hudläkare i Storbritannien. Oxford University Press (OUP) är BAD:s förlagspartner. OUP publicerar över 500 akademiska tidskrifter och forskningstidskrifter som täcker ett brett spektrum av ämnesområden, varav två tredjedelar publiceras i samarbete med sällskap som stödjer akademisk forskning och andra internationella organisationer. OUP har publicerat tidskrifter i mer än ett sekel och har, som världens största universitetsförlag, mer än 500 års erfarenhet av publicering. För mer information, besök academic.oup.com.

Citat

Christoffer Ekström, VD för AI Medical Technology