Omfattande svensk studie ger ytterligare stöd för konceptet bakom Sigrids medicinsktekniska produkt SiPore15[TM] för prevention av diabetes och behandling av fetma

Små mesoporösa kiseldioxidpartiklar blockerar matenzymer och leder till minskning av metaboliska riskfaktorer och blodsockernivåer

Stockholm den 5 maj, 2020: Sigrid Therapeutics (Sigrid) meddelade i dag att en mångfacetterad, vetenskaplig studie i den kollegialt granskade, vetenskapligt tunga tidskriften Advanced Healthcare Materials har publicerats. Studien visar att en radikalt ny metod med mesoporösa kiseldioxidpartiklar (MSPs) kan användas för att förhindra typ 2-diabetes och behandla fetma. MSPs minskar energiupptaget från maten genom att blockera matens enzymaktivitet och sänker blodsockret och andra metaboliska riskfaktorer. MSPs administreras oralt i lösning och elimineras i avföringen utan några risker för patienten.

Forskningsrapporten innefattar en kombination av kliniska, ex vivo, in vitro och in vivo data. Rapporten:

1) bekräftar tidigare rapporterade minskningar i glykosylerat hemoglobin (HbA1c) och LDL-kolesterol hos människor som svar på intag av MSP,

2) visar att pankreasamylas och lipas fångas upp av MSP på ett sätt som är beroende av porstorleken hos MSPs,

3) beskriver i ex vivo-experiment under förhållanden liknande dem i tarmen och i in vivo-experiment i möss, att enzymaktiviteterna minskade som svar på exponering av de konstruerade MSP:erna.

Sammantaget stödjer resultaten tesen att en del av enzymerna fångas inuti MSP:erna, vilket resulterar i en enzymblockerande effekt.

Ledaren för forskargruppen bakom studien, professor Tore Bengtsson vid institutionen för molekylär biovetenskaper, Wenner-Gren-institutet, Stockholms universitet och Sigrid medgrundare och vetenskapliga chef kommenterar: ”För att få en djupare förståelse för under vilka omständigheter som MSP:er kan fungera som en fälla för enzymer av särskilt intresse, designade vi en rad experiment inklusive studier på överviktiga individer, ex vivo, in vitro och in vivo experiment på möss. Resultaten ger starkt stöd för vårt ursprungliga koncept om att använda MSP:er som "molekylära fällor" för att förhindra typ 2-diabetes och behandla fetma.”

"Jag är väldigt stolt över våra briljanta forskare på Sigrid som med stort hjärta har genomfört forskningen bakom vår andra stora vetenskapliga publikation i år, en studie som adderar till den växande mängden vetenskapliga bevis för att använda Sigrids speciellt konstruerade MSP:er som ett nytt sätt att förebygga och behandla typ 2-diabetes och fetma.", säger Sana Alajmovic, Sigrid medgrundare och VD. "Att hitta en förebyggande behandling har aldrig varit mer angeläget eftersom typ 2-diabetes är en av de viktigaste riskfaktorerna för allvarlig sjukdom vid infektion av Corona-viruset.", avslutar Sana Alajmovic.

Titel och länk till den vetenskapliga studien:

Entrapping Digestive Enzymes with Engineered Mesoporous Silica Particles Reduces Metabolic Risk Factors in Humans, Advanced Healthcare Materials, 2020, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/adhm.202000057

För mer information, vänligen kontakta:

Tore Bengtsson, Professor vid Institutionen för molekylär biovetenskap, Wenner-Grens institut, Stockholms universitet, medgrundare och vetenskaplig chef, Sigrid Therapeutics

Telefon: +46 70 5473994,

Email: Tore.Bengtsson@su.se

Sana Alajmovic, Medgrundare och VD, Sigrid Therapeutics

Telefon: +46 72 389 3396,

Email: sana@sigridthx.com.

Om Sigrid Therapeutics AB

Sigrid Therapeutics (Sigrid) är ett innovativt teknikföretag i klinisk fas som är banbrytande inom en ny klass av konstruerade material för prevention och behandling av metabola sjukdomar inklusive typ 2 diabetes. Företagets ledande produkt SiPore15 baseras på bolagets patenterade plattformsteknik SiPore, och är en medicinteknisk produkt som intas oralt. SiPore15 är utformad för att verka lokalt i tarmen och består av mikrometerstora silikonpartiklar med skräddarsydd porositet som tillverkas med hög precision. Kliniska studier av SiPore15 visade lovande, kliniskt signifikanta resultat och en utmärkt säkerhetsprofil. Efter regulatoriskt godkännande, kommer SiPore15 att vara den första tillgängliga medicinsktekniska produkten för reduktion av blodsockernivåerna hos personer som riskerar att utveckla typ 2-diabetes. https://www.sigridthx.com/.