Andreas Lundstedt, Fredrick Federley, Petter och Kayo talk HIV

Report this content

Äntligen bryts tystnaden kring hiv! Let’s talk HIV är kampanjen som ska få oss att börja prata hiv igen. Produktionsbolaget Happy Tear har låtit femton kända och okända personer prata om sina tankar om och erfarenheter av hiv, kondomer och hivtest i en film regisserad av unge talangen Martin Mork. Resultatet ser du på www.letstalkhiv.se.

Filmen har flera syften. Dels att informera om hiv, att uppmana människor att använda kondom och att hivtesta sig om man har utsatt sig för risk, det vill säga haft oskyddat sex utan att med säkerhet veta att ens sexpartner inte har hiv. Men filmen vill också visa att hiv har många ansikten, att olika människor relaterar till hiv på olika sätt och framför allt, hiv är något vi alla måste förhålla oss till. Alla medverkande i filmen har på något sätt påverkats av hiv och aids. Direkt eller indirekt. Fyra av dem lever med hiv. De är öppna med sin status och berättar om sina erfarenheter i ett samhälle som till stor del fortfarande präglas av okunskap, rädsla och fördomar. Några av de medverkande är närstående till hivpositiva personer eller personer som har gått bort i aids och vittnar om hur det har påverkat dem. Gemensamt för dem alla är att de har reflekterat över och aktivt förhåller sig till hiv. Åsa Hultman, initiativtagare till Let’s talk HIV, kontaktade Magnus Skogsberg på Happy Tear, som inte tvekade en sekund när han fick frågan att göra filmen. Företaget har genom åren stöttat flera ideella initiativ för hbt- och hivrelaterade ämnen. - Happy Tear är ett kommersiellt produktionsbolag och just därför stödjer vi gärna initiativ som ligger nära våra hjärtan. Bolaget är dessutom mitt så jag behöver inte fråga någon om lov, skämtar Magnus Skogsberg. Men det finns en betydligt allvarligare anledning och ett genuint engagemang som gjorde att projektet kändes viktigt: - Rädsla som bygger på okunskap är ett av de största hoten mot vårt samhälle idag och kan framkalla reaktioner som är osunda att leva med - fördomar och likgiltighet är väl två av dom värsta. Media styr och säljer lösnummer på temat rädsla och skräck och vi måste stoppa den utvecklingen genom att prata om just det som engagerar oss istället. Därför måste vi prata om hiv, säger Magnus Skogsberg som också medverkar i filmen. Medverkande i filmen är Vicky Andrén (modell), Fredrick Federley (riksdagsledamot), Nadia El-Zein (samtalsterapeut), Joakim Jonsson (skräddare), Kayo (artist), Lina Hedlund (artist), Andreas Lundstedt (artist), Tess Merkel (artist), Roland Hjort (chefsdesigner och grundare av Whyred), Åsa Hultman (initiativtagare Let’s talk HIV), Petter (artist), Thomas Hanzon (skådespelare), Toni Ros (studerande), Magnus Skogsberg (regissör/skådespelare) och Hans Nilsson (Posthiva Gruppen). Se filmen på www.letstalkhiv.se

Taggar: