Vem vinner Leva Bättre-priset 2010?

Report this content

På lördag delar tidningen Leva ut Leva Bättre-priset 2010.  Nominerade är bland annat bajspåsen Peepoo, en svensk uppfinning som kan rädda liv, rektorn Lasse Björkqvist som lyckades vända en av Sveriges sämsta skolor, samt vårdbiträdet Christina Romeström som har åstadkommit ett rejält lyft inom äldrevården.

Tolv olika gärningar och personer är nominerade till Årets Eldsjäl, Årets Blåslampa, Årets Överraskning och Årets Medvetna i Leva Bättre-priset 2010.
– Med Leva Bättre-priset vill vi visa att ett bättre liv för dig också hänger ihop med ett bättre liv för flera och en bättre miljö, ja - att göra världen lite bättre. I stort och smått, säger Levas chefredaktör Catharina Hansson, initiativtagare till LevaGalan och Leva Bättre-priset.

De nominerade finalisterna är:
Årets blåslampa: Jonas Paulsson, Veronica Hedenmark, Michael Lundh
Årets överraskning: Maria Norell, Sandhya Randberg, Lasse Björkqvist
Årets eldsjäl: Sophy Elevall, Christina Romeström, Thintin Strandman och Lotta Zetterqvist
Årets medvetna: Peepoo, Rättviseförmedlingen, Ung omsorg

Juryn består av bland annat miljödebattören och kocken Rune Kalf-Hansen, jämställdhetskonsulten Ingemar Gens, vägledaren Mia Törnblom, hälsoprofilen och bloggaren Malin Berghagen samt tidningen Levas redaktion.

Vem som vinner avslöjas på LevaGalan på Clarion Hotel i Stockholm på lördag 13 november. Årets stora inspiratörsfest hålls för 400 personer med några av Sveriges främsta föreläsare och coacher som prisutdelare, Malin Berghagen, Mia Törnblom, Bob Hansson, Olof Röhlander med flera. Den helekologiska festmenyn har skapats av förra årets Blåslampa Rune Kalf-Hansen, uppträder gör Daniel Lindström och Josefin Glenmark.

Leva Bättre-priset 2010
ÅRETS BLÅSLAMPA - organisation, företag eller enskild person som väcker nyttig debatt:

Köttindustrin står för en femte del av världens utsläpp av växthusgaser -  lika mycket som hela världens transporter. Med kampanjen Köttfri måndag har Jonas Paulsson visat att små förändringar kan göra stor skillnad. Om alla i Sverige skulle avstå från att äta kött en dag i veckan blir det samma resultat som om 800 000 bilar togs från vägarna under ett helt år.

I år har vi sett flera exempel på hur funktionshindrade kommer i kläm när besparingar leder till hårdare bedömningar och indragningar av personlig assistans. Därför nominerar vi Veronica Hedenmark för hennes mångåriga engagemang för likabehandling och för sin snabba insats med Assistansuppropet som hon startade i år i protest mot Försäkringskassans nya integritetskränkande bedömningsinstrument för funktionshindrade.

Nu när främlingsrädslan har fått både riksdagsplatser och nya våldsuttryck i form av Malmöskjutningarna behöver vi alltmer de röster som manar till förståelse, självrannsakan och fredlig dialog. Därför nominerar vi Michael Lundh, för modigt och tankeväckande arbete mot rasism och maktmissbruk och för utsatta grupper.

ÅRETS MEDVETNA - produkt/projekt/initiativ som gör skillnad:

2,6 miljarder människor i världen saknar tillgång till en toalett. Varje år dör 1,8 miljoner människor till följd av diarrésjukdomar, varav 90 % är barn under fem år
Därför vill vi uppmärksamma Peepoo, en biologiskt nedbrytbar engångstoalett som efter användning kan användas som gödsel. Initiativtagare är arkitekten Anders Wilhelmson. Under 2008-2009 har projektet genomfört lyckade fälttester i Kenya, Bangladesh och Indien.

Trots decennier av jämställdhetsarbete domineras den offentliga arenan fortfarande av medelålders vita män på maktpositioner och i expertroller i medias nyhetsrapportering. Därför nominerar vi Rättviseförmedlingen , som startades av pr-konsulten Lina Thomsgård. Hon har skapat listor med alternativ som gör att det inte längre finns någon ursäkt för att inte släppa in nya, fräscha ansikten och röster i media.

Vi bor kanske i ett av världens mest ålderssegregerade länder och inte ens inom familjerna möts vi alltid över generationsgränserna. Därför nominerar vi Ung omsorg, som är ett initiativ där högstadiestudenter skickas ut till äldre, ensamma som annars bara får besök av hemtjänsten för social samvaro och det lilla extra som hemtjänsten inte hinner med. Initiativtagare är studenterna Benjamin Kainz, Oscar Lundin och Arvid Morin.

ÅRETS ELDSJÄL - enskild person med engagemang och passion

Nya skandalreportage var med och gjorde äldrevården till en av de viktigaste valfrågorna, trots att inget parti egentligen hade några nya idéer. Kanske behöver idéerna komma inifrån istället? Därför nominerar vi Christina Romeström, som efter 25 år som vårdbiträde inom äldrevården i Eskilstuna kommun bestämde sig för att själv skapa den förändring hon längtade efter. Med kursen ”Helhjärtat” har hon under de senaste två åren utbildat sina kollegor och visar hur man kan hjälpa personalgrupper att hitta rätt motivation, gemensamma målsättningar, bättre arbetsklimat och kanske framför allt att ge varje individ en bättre självkänsla, självförtroende och självbild.

Ingenting är omöjligt och en enskild person kan ha kraften att påverka och inspirera tusentals. Därför nominerar vi Sophy Elevall, som är ett märkvärdigt exempel på det, med sina många projekt för en bättre värld: I år har hon ägnat hela sommaren åt att skapa annonsfria tidningen Heroes för att informera högstadieungdomar om vad man kan göra för miljön. Tidigare har hon också jobbat med att fritt få visa miljöfilmen Home och senast för tre veckor sedan visades filmen gratis på Sergels torg.

Nästan hälften av alla tjejer i övre tonåren besväras av ångest eller oro och 80 % av samtalen till BRIS kommer från flickor. Vi har utsett Tjejzonen med grundaren Thintin Strandman och verksamhetschef Lotta Zetterqvist som finalist till Leva Bättre-priset därför att de är lyhörda för tjejernas frågor men också för hur de vill kommunicera - därför använder man både mejlstöd, chatt, stödsamtal och nu också terapi med legitimerade psykoterapeuter via Tjejzonens Terapifond.

ÅRETS ÖVERRASKNING - har genomfört en stor förnyelse, förändring eller utveckling - eller en välkommen nykomling

Många tror att det är de stora globala företagen som har störst möjlighet att rädda miljön. De har musklerna, de har världsomspännande affärskontakter och inte minst - för sin överlevnad är de själva beroende av att jordens resurser räcker till. Därför nominerar vi svenska kemiföretaget AkzoNobel och deras chef för hållbar utveckling, Maria Norell, som har tagit fasta på just detta. I sitt arbete för miljön satsar de både på forskningen och på att i sina affärsprocesser påverka kunder och samarbetspartners i riktning mot en hållbar utveckling. Något som i år har gjort dem till världsetta på Dow Jones hållbarhetsranking.

Debatten om betyg eller inte betyg har överskuggat den grundläggande och avgörande frågan om hur vi kan skapa en skola som ger eleverna en bra utbildning varje dag, varje vecka, varje år och även innan det är tal om betyg. Därför nominerar Lasse Björkqvist, rektor för Nossebro skola, som enligt Skolverkets besiktning var en av Sveriges sämsta skolor, men som på tre år med ett medvetet förändringsarbete lyckades bli en av Sveriges bästa.

Ekologisk textil blir allt större och de stora designföretagen har hakat på. Men de som har jobbat i många år med ekotextil har fortfarande svårt att nå ut och hålla lönsamhet. Därför är det roligt att nominera Sandhya Randberg till Leva Bättre-priset för kreativ affärsutveckkling som lett till årets uppsving med tredubblad omsättning och nya framgångar. Sandhya har drivit sitt företag Oria i många år och jobbat länge med ekologiskt och rättvisemärkt.
---------------------------------------

Pressbilder för fri användning www.leva.nu/galapress
Pressackreditera er och bokning av intervjuer:
Pressansvarig: tf chefredaktör Sara Hammarkrantz, 0708-12 55 11, sara@leva.nu
Övrig info: Chefredaktör Catharina Hansson, 0708-17 37 31 catharina.hansson@leva.nu

Tidningen Leva är ett månadsmagasin som utkommer 11 gånger om året. Leva samlar spännande inspiratörer och handfasta verktyg om arbetsliv, personlig utveckling och relationer . Tidningen vill medverka till att läsarna kan leva sitt bästa liv, värna om sig själva, varandra och miljön. Tidningen ges ut av Forma Publishing Group. www.leva.nu.

Taggar: