ALPHAHELIX DOTTERBOLAG TECHTUM GJORDE OMSÄTTNINGSREKORD UNDER JANUARI

Dotterbolaget Techtum omsatte 6 783 kSEK under januari vilket är ett historiskt omsättningsrekord för en månad. Normalt sett så har januari karakteriserats av låg aktivitet och omsättning och 2021 var omsättningen på 2 350 kSEK. Tidigare omsättningsrekord sattes i december 2021 med 6 737 kSEK, vilket var mer i paritet med förväntningarna för december som normalt är en stark månad för Techtum.

Techtum har under januari ingått ett distributionsavtal med Sentinel, Italien, för den nordiska marknaden. De gäller hela Sentinels sortimentet från klinisk kemi till molekylärbiologisk diagnostik för så väl reagenser som automatiseringar.

"Det är främst ökad diagnostik försäljningen som stått för den ökade omsättningen i januari men glädjande är att huvuddelen av agenturer har bidragit positivt. Samarbetet med Sentinel stärker Techtums produktportfölj framförallt för ökad automatisering för klinisk verksamhet. Sentinels produkter kännetecknas av användarfördelar kombinerat med en attraktiv prisbild. Techtum fortsätter att knyta an nya intressanta diagnostikbolag för den nordiska marknaden. Att vi blev kontaktade av Sentinel tyder också på att vår konkurrensförmåga uppmärksammats internationellt.” säger Mikael Havsjö, VD, i en kommentar.

Kontaktperson på AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (Publ.):
VD Mikael Havsjö
Mikael.havsjo@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975. Dotterbolaget Cybergene är pionjärer inom genetisk fosterdiagnostik sedan 2004.