AlphaHelix får covid order om knappt 3 MSEK

Dotterbolaget Techtum har fått en order från Legehuset gällande test material för deras covid testning om 2 965 kSEK. Legehuset har under december beställt test material och instrument för 5 353 kSEK varav 3 718 kSEK levereras först under Q1. Legehuset är bland Sveriges snabbast växande vårdgivare och är idag en av de mer etablerade och erfarna aktörerna inom covid provtagning och vaccination. Legehuset har använt Techtum som totalleverantör för det egna laboratoriet sedan februari 2021.

"Legehuset valde att satsa på ett av våra modul system för covid testning. De automatiserade modulerna med en extremt snabb extraktionsrobot samt QPCR instrument och set-up robot kan enkelt expanderas för att öka kapaciteten. Eftersom systemet är öppet så kan Legehuset enkelt ställa om till annan molekylärbiologisk testning i fall att covid testningen upphör.”  säger Mikael Havsjö, VD, i en kommentar. ” Legehusets positiva utveckling är ett kvitto på att Techtum har kunskap och produkter att designa system för alla typer av verksamhet och volymer.”

Kontaktperson på AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (Publ.):

VD Mikael Havsjö

070 788 12 08

Mikael.havsjo@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975. Dotterbolaget Cybergene är pionjärer inom genetisk fosterdiagnostik sedan 2004.