AlphaHelix får nytt patent inom QPCR

AlphaHelix har fått patentansökan ”Device and method for conducting direct Quantitive Realtime PCR” beviljad. Patentet gör det möjligt att köra QPCR direkt på biologiska substanser som t ex blod utan föregående DNA extraktion. Patentet bygger på att AlphaHelix patenterade SuperConvectionTMteknologi används och kan inte kombineras med andra typer av QPCR instrument.

”Koncernens mål har hela tiden varit att utveckla ett helt nytt diagnostiskt koncept; byggt på AlphaHelix patenterade teknologi. Det nu beviljade patentet både skyddar nuvarande patent och möjliggör utvecklingen av vårt diagnostiska QPCR-baserade koncept.”, säger Mikael Havsjö i en kommentar.

Det diagnostiska konceptet bygger på att biologiska prover med provvolymer på upp till 3 ml kan köras direkt utan föregående extraktion av DNA. Det innebär att ingen odling, rening eller anrikning behövs för QPCR-baserad detektion av virus eller bakterier; vilket ger betydande tids- och kostnadsvinster. QPCR är en av de vanligaste molekylärbiologiska analysmetoderna. Den används inom såväl forskning som diagnostik.

Kontaktpersoner på AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (Publ.):

SO Mikael Havsjö
018 120701
mikael.havsjo@alphahelix.com

VD Mattias Molin
matttias.molin@alphahelix.com

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ) utvecklar inom dotterbolaget AlphaHelix Technologies AB instrument för snabba DNA-analyser. Dotterbolaget Techtum Lab  AB är en etablerad distributör av laboratorieinstrument och förbrukningsvaror sedan 1975.

Taggar: