Delårsrapport april-juni 2015

Koncern 1 april - 30 juni 2015

• Nettoomsättning 5 608 kSEK (5 243 kSEK)
  • Resultat efter skatt 323 kSEK (137)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,01 SEK (-0,00)
  • Soliditet 28 % (29 %)
  • Likvida medel 226 kSEK (-1 910 kSEK)

Moderbolag 1 april – 30 juni  2015

• Nettoomsättning 0 kSEK (0)
  • Resultat efter skatt uppgick till -242 kSEK (-491)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (-0,01)
  • Soliditet 91 % (95%)

Siffrorna inom parentes gäller föregående år.

Rapporten är upprättad enligt K3. Se redovisningsprinciper för vidare information.

Vinst & Marginalökning

Koncernen AlphaHelix uppvisaren en försiktig vinst för såväl kvartalet som första halvåret 2015. Detta är första gången i koncernens historia.

Koncernen drabbades hårt av valutafluktuationer i början av året; med sjunkande marginaler. Under andra kvartalet lyckades ledningen vända den trenden och marginalerna ökar åter. Det beror dels på prishöjningar gentemot kund; dels på att sortimentet hela tiden styrs mot produkter med högre marginal.

Perioden är också den första utan de kraftiga avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar som tidigare belastat resultatet. Framgent kostnadsförs alla utvecklingskostnader.

Under perioden visar dotterbolaget Techtum fortsatt ökning av såväl försäljning som resultat.

Techtum Biobanking har kommit igång med ett antal leveranser under perioden. De större biobankerna har inte kommit igång ännu varför volymen fortfarande är blygsam. Marknadsandel är dock sådan att ledningen bedömer att Techtum Biobanking är mycket konkurrenskraftigt på en marknad som man vet kommer att bli betydande.

Techtum har lagt ned mycket arbete på det samarbetet med KAPA Biosystems Inc. i Sverige och Norge. Bolagets unika enzymer för PCR/QPCR ökar snabbt i popularitet och det börjar synas i siffrorna. KAPA’s produkter står för cirka 25% av bolagets täckningsbidrag.

Samarbetet med KAPA har också gett möjligheten till utveckling av AlphaHelix Technologies nya produkt ForenSafe™. Den utveckling som tidigare publicerats har gått mycket bra varför ledning tror att Forensafe™ kan vara färdigt för marknadsföring redan under 2015. Mycket runt ForenSafe™ blev redan under Vinnova-samarbetet; därav den korta utvecklingstiden.

Införsäljningen av vätskeroboten Rob™ har gått bra men färdigställandet av programvaran har försenat de förväntade intäkterna rejält. AlphaHelix Technologies har inte kunnat leverera innan programvaran möter de krav som man satt upp. Leveranserna startar på nytt i september.

Periodens resultat belastas av 192 kSEK i utvecklingskostnader som ledningen valt att inte balansera. Detta handlar främst om validering av Forensafe™ samt uppdatering av programvaran till Rob™.

Händelser efter perioden

Juli är traditionellt en mycket svag månad för koncernen; men också här märks en tydlig resultatförbättring; -62 kSEK(-400 kSEK). Dels fortsätter försäljningsökningen; dels så ökar marginalerna ytterligare. Kostnadskontrollen är fortsatt god.

Också augusti har inletts starkare än vanligt.

AKTIEN

Bolagets aktie har gått ner i volatilitet under perioden och verkar ha funnit ett golv på nivåer kring 70 öre. Handelsvolymen är fortsatt god; sett till bolagets storlek och handelsplats. Detta i kombination med bolagets finansiella stabilitet torde ge aktien en mycket låg risk i nuläget.

Bolaget är noterat på AktieTorget och har ca 1 700 aktieägare.

Kortnamn: ALPH

ISIN-kod: SE0000885501

Antal aktier: 52 832 418

Verksamheten

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB är moderbolag till de helägda bolagen Techtum Lab AB, AlphaHelix Technologies AB. I moderbolaget finns bolagets patenterade teknologi avseende superkonvektion som möjliggör identifiering av virus och bakterier snabbare och känsligare än annan teknologi på marknaden. Den operativa rörelsen ligger i huvudsak i dotterbolagen.

Techtum Lab är sedan 40 år en etablerad distributör i Sverige och Norden. Man säljer utrustning för PCR/QPCR samt vätskehantering/lagring med tillhörande förbrukningsmaterial.

AlphaHelix Technologies utvecklar, tillverkar och säljer egna produkter via distributörer inom PCR/QPCR-tekniken; baserat bland annat på befintliga patent i moderbolaget.

Produkter

Techtums produkter för PCR/QPCR kännetecknas av förbättrade resultat och kostnadseffektivitet för användarna. Bolaget har marknadens största sortiment för biobanker. Techtum har även utvecklat och säljer ett system med förbrukningsvaror för MRSA screening inom klinisk verksamhet.

AlphaHelix Technologies tillverkar αAmp, som är en PCR-maskin för en begränsad del av marknaden och vänder sig till de som efterfrågar ett extremt snabbt och specifikt PCR-instrument. Rob™ är en vätskerobot inriktad på automatisk uppsättning av PCR/QPCR reaktioner för forskning eller klinisk verksamhet. Forensafe™ är ett unikt enzym för DNA-analyser inom kriminalteknik.

Närstående

Huvudägaren Labkompaniet AB har, som tidigare publicerats, tillställt krediter till koncernen. Inga andra transaktioner mellan AlphaHelix och närstående har ägt rum som väsentligen kan påverka bolagets resultat och finansiell ställning.

Insynspersonernas aktieinnehav

Bland registrerade insynspersoner har nedan förändringar i aktieinnehav anmälts sedan årsskiftet.

Insynsperson    Aktieinnehav
2015-06-30 2014-12-31
LabKompaniet* 27 831 490 27 831 490
Mattias Molin** 115 523 65 523

* Insynspersonerna: Mikael Havsjö äger 50%, Håkan Evefors äger 25% och Ulrica Karlsson äger 25% av dessa aktier.

** Mattias Molin äger 860.000 teckningsoptioner.

Nästa rapport

Delårsrapport för Q3 publiceras 2015-11-11.

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Aktietorgets regler.

Denna rapport upprättas i enlighet med K3. Det innebär att jämförelsesiffror med föregående år inte är identiska med tidigare rapporter. Rapporten har inte granskats av bolagets revisorer.

Solna i augusti 2015

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Mattias Molin, VD, 070 – 8 970 790