Äktenskapsförord - en oromantisk handling?

Report this content

Snart stundar bröllopstider. Visste du att äktenskapet är det livsbeslut som kan ha mest påverkan på din personliga ekonomi? Och har du koll på vad som faktiskt händer rent juridiskt när du säger JA vid vigseln?

Äktenskapsförord har ofta en dålig klang. Det vill familjerättsjuristen Linda Ljunggren Syding ändra på.

– Kanske är det romantiska filmer och serier som skapat bilden av äktenskapsförordet som något som bara är till för en väldigt rik person som gifter sig och inte vill dela med sig. Som ett skydd för att slippa bli sol och vårad. Men faktum är att ett äktenskapsförord ger alla möjligheter till både romantik och större trygghet, både under och efter ett äktenskap, säger Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly.

När man ingår äktenskap med varandra gäller äktenskapsbalken och makarna får då något som kallas giftorätt. Giftorätt innebär att makar har giftorätt i värdet av all egendom som makarna äger var för sig eller tillsammans. I praktiken innebär det att värdet av makarnas alla tillgångar ska fördelas lika mellan dem i samband med skilsmässa eller om någon av dem dör.

– Jag brukar beskriva det som att allt var och en äger läggs i en stor skål. Det kan handla om fastigheter, eget sparande till pensionen, bilen och till och med företaget. Vid en skilsmässa ska värdet av allt i skålen, efter avdrag för makarnas skulder, delas lika mellan båda, förklarar Linda.

Ger möjlighet till självbestämmande

Genom att skriva ett äktenskapsförord kan man själv bestämma om man vill undanta något från hälftendelningen och skydda något som känns viktigt. Det kan till exempel handla om sommarhuset som man äger tillsammans med syskon eller företaget som ägs tillsammans med andra delägare och som byggts upp under många år. Det spelar ingen roll att huset ärvdes s eller företaget startades innan giftermålet, värdet av all egendom som inte är förordnad som enskild egendom genom ett äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev delas lika mellan båda vid en skilsmässa. Om man vill att fördelningen ska vara annorlunda än vad äktenskapsbalken säger behövs ett äktenskapsförord.

– Även om ambitionen är att äktenskapet ska hålla livet ut är det ett faktum att mer än hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Det gäller att våga prata om detta och våga vara ärlig om hur man vill att det ska bli, eftersom bodelningsreglerna kan få väldigt stor påverkan på hur era och kanske även andras liv kommer att se ut efter att äktenskapet tar slut genom skilsmässa eller dödsfall, fortsätter Linda.

Men hur tar man då upp frågan om äktenskapsförord med sin partner? Är det inte oromantiskt?

– Jag skulle vilja säga att skriva ett äktenskapsförord är något av det mest romantiska man kan göra, ni har ju valt att gifta er med varandra - inte varandras egendom. Det är romantiskt att vilja skydda den andra från att förlora något som är särskilt viktigt för den personen. Det är kärlek och omtanke när två människor skriver äktenskapsförord för att dela kärleken oavsett vilken egendom man har eller inte, avslutar Linda.

Om äktenskapsförord

• Ett äktenskapsförord reglerar vad som ska ske med en eller bådas egendomar vid en skilsmässa eller dödsfall.
  • För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt måste det undertecknas av båda makar och registreras hos Skatteverket.
  • Det går att skriva äktenskapsförord både innan och efter giftermålet. Det är även möjligt att uppdatera eller ändra ett äktenskapsförord genom att registrera ett nytt äktenskapsförord hos Skatteverket.

För mer information, vänligen kontakta:

Emelie Rude
Brand & PR Manager, Lexly
emelie.rude@lexly.com

Om Lexly

Lexly grundades 2004 och är Nordens ledande aktör inom digital juridik. Med visionen att göra juridiken tillgänglig för alla skapade Lexly, som första bolag i Europa, en skalbar plattform för juridiska tjänster. Lexly samarbetar med, och integrerar sina tjänster hos, banker, försäkringsbolag och revisionsbyråer. Med huvudkontor i Stockholm finns Lexly även i Helsingfors, Finland och São Paulo, Brasilien.

Taggar:

Citat

Jag skulle vilja säga att skriva ett äktenskapsförord är något av det mest romantiska man kan göra, ni har ju valt att gifta er med varandra - inte varandras egendom. Det är romantiskt att vilja skydda den andra från att förlora något som är särskilt viktigt för den personen. Det är kärlek och omtanke när två människor skriver äktenskapsförord för att dela kärleken oavsett vilken egendom man har eller inte.
Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly