• Lexly/

Avsluta ert ekonomiska äktenskap - därför är det viktigt att dela upp ekonomin vid en separation

Har du koll på hur en eventuell skilsmässa skulle påverka din egen ekonomi? Riskerar du kanske en ekonomisk smäll? Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly, vill att fler förstår vikten av att klippa även det ekonomiska bandet vid en skilsmässa eller separation.

Vid en skilsmässa ska värdet av makarnas egendom, både den som ägs gemensamt och av respektive part, räknas samman och hälftendelas efter avdrag för eventuella skulder. Genom att göra en bodelning kan man se till att fördelning av allt man byggt upp och skapat tillsammans under äktenskapet, särskilt när endast en står som ägare, blir rättvis. Man kan i en bodelning även till exempel genomföra ett ägarbyte på bilen sinsemellan. Om en av parterna ska bo kvar i den gemensamma bostaden och köpa ut den andra är det dessutom skattemässigt fördelaktigt att göra det genom bodelning.

Den främsta anledningen att genomföra en bodelning är dock att det ”ekonomiska äktenskapet” avslutas. Och har man barn är bodelningen ännu viktigare, menar familjerättsjuristen Linda Ljunggren Syding:

– För barnens skull är det viktigt att man gör en uppdelning av saker och egendom mellan föräldrarna så att det blir rättvist. Genom att komma överens om en bodelning tidigt, minskar risken för bråk och konflikter som drabbar alla, inte minst barnen, negativt, förklarar Linda.

Vänta inte med att bodela
Det finns inga juridiska krav på när man ska bodela vid en skilsmässa, men Linda Ljunggren Syding rekommenderar ändå alla som skiljer sig att göra en bodelning i direkt anknytning till separationen:

Vem som helst av makarna kan många år efter en skilsmässa kräva att det ska göras en bodelning. Det kan bli otroligt känslomässigt och ekonomiskt trassligt att behöva gå igenom det flera år efter skilsmässan, till exempel i samband med att någon träffar en ny partner, ska flytta eller liknande.

Situationer som kräver bodelning
Det finns också situationer då en bodelning måste genomföras. Banken kräver till exempel ett undertecknat bodelningsavtal för att bevilja nya bolån. Om den ena parten ska överta den andres del i bostaden kräver också Lantmäteriet eller bostadsrättsföreningen att ett bodelningsavtal finns på plats.

– All egendomsöverföring som ska göras efter en skilsmässa, kanske ska den ena till exempel ta över alla aktier medan den andre tar över bostaden, kräver ett bodelningsavtal för att det ska kunna genomföras och bli juridiskt bindande. Mitt råd är därför: går du igenom en skilsmässa – se till att få till bodelningsavtalet på plats så fort det är praktiskt möjligt, avslutar Linda Ljunggren Syding.

Om bodelningsavtal vid skilsmässa

Bodelningsavtalet visar hur giftorättsgodset ska fördelas mellan makar vid en skilsmässa och krävs bland annat av banker, myndigheter och bostadsrättsföreningar. Det går att skriva ett bodelningsavtal när som helst, men rekommendationen är att göra det senast i samband med att ni flyttar isär. Kom ihåg! För att ett bodelningsavtal ska vara juridiskt bindande måste det undertecknas av båda parterna.

Linda Ljunggren Syding