Det är dags att avdramatisera äktenskapsförordet

Färre och färre skriver äktenskapsförord rapporterar såväl radionyheterna som de stora tidningarna. Men är det egentligen så konstigt?

Den stora dagen närmar sig, ni är i ett lyckorus, middagen planeras och ni har aldrig varit så kära som nu. Hur hittar man rätt läge att ta upp delägandet i aktiebolaget, släktstugan eller bostadsrätten som du köpte innan ni träffades? Att gå till en jurist och diskutera vad som ska hända vid en eventuell separation är ett än längre steg i denna romantiska stund. Skrivandet av ett äktenskapsförord på det traditionella sättet förstör vår romantiska syn på hur man ingår äktenskap.

Så hur avdramatiserar vi skrivandet av äktenskapsförordet, detta dokument som är så viktigt för bådas trygghet? Avtal24 har lanserat en tjänst som gör det möjligt att bli sin egen jurist. Ett par eller en av makarna kan odramatiskt och enkelt få reda på vilka möjligheter som finns med ett äktenskapsförord, välja det som känns rätt och sedan skapa ett färdigt avtal till en bråkdel av vad det skulle kosta hos en jurist.

- Ett skräddarsytt äktenskapsförord hos oss kostar bara 495kr och du får det levererat direkt, säger avtals24s VD Magnus Stein. Vår ambition är att fördubbla antalet registrerade äktenskapsförord på två år genom att göra juridiken tillgängligt för allmänheten, fortsätter han.

Avtal24s tjänst gör det möjligt att på egen hand skapa ett äktenskapsförord som är anpassat efter båda makarnas önskemål och ekonomiska situation. Genom att steg för steg besvara en eller flera frågor genom att klicka för ett av alternativen som ges, eller skriva in fritext, utformar du innehållet i avtalet. Efter betalning får du det färdiga avtalet direkt via e-post.