Hur påverkar juridiken vardagslivet under 2022?

Ska du flytta ihop eller bli förälder? Har du och din partner gemensamma och/eller särkullbarn? Eller finns ett bröllop i planeringen för 2022? Oavsett hur livet ser ut är det viktigt att ha koll på vardagsjuridiken. Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly menar att det inte är så krångligt som man kan tro.

Att de lagar och regler som finns i samhället påverkar oss alla förstår var och en. Men vilken nytta man har av att ha koll på hur juridiken påverkar ens livssituation är inte alltid självklart.

– Jag möter varje dag människor som blir förvånade över vilken stor inverkan ett livsbeslut kan ha på det fortsatta livet. De flesta har ett hum om hur saker och ting fungerar kring samboskap eller arv men när man går igenom helheten, eller lägger till aspekter med olika ägande eller bonusbarn är det många som får en a-ha upplevelse, säger Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly.

Att flytta ihop

När ett par blir sambor börjar sambolagen gälla automatiskt. I den står att värdet av bostad och bohag som skaffats för gemensamt användande ska delas lika mellan sambor.

– Det innebär att oavsett vem som betalat för den gemensamma bostaden så ska värdet av den hälftendelas vid en separation. Vill man ha en annan fördelning behöver man skriva ett samboavtal, berättar Linda.

Äktenskapet - en stor påverkan på individens ekonomi

Att gifta sig kan vara både romantiskt och praktiskt men det gäller att tänka igenom vad det betyder för ens personliga ekonomi vid en eventuell separation, så att detta inte kommer som en chock.

– En separation innebär att värdet av allt som makarna äger ska delas lika. Vill man inte att det ska bli så, måste man skriva ett äktenskapsförord. I det kan man bestämma att ingen eller viss egendom inte ska ingå i hälftendelningen vid en skilsmässa. Genom att skydda viss egendom som enskild, ingår den inte alls i bodelning, förklarar Linda.

Sambor ärver aldrig varandra

Utan testamente fördelas arv enligt arvsordningen: för gifta par ärver efterlevande make/maka i första hand OM det inte finns bonusbarn som alltid ärver sin förälder först. Sambor ärver aldrig varandra. Utan testamente ärver i första hand ev. barn, barnbarn och därefter föräldrar och syskon. Här krävs därför ett testamente för att efterlevande sambo ska få ärva.

– Om ett omyndigt barn ärver en förälder är det oftast den kvarlevande vårdnadshavaren som också blir förmyndare och förvaltar barnets arv. Dock ska det göras under överinseende och godkännande från Överförmyndarnämnden. Om det minderåriga barnet ärver kan kvarlevande sambo därför behöva sälja bostaden för att barnets arv och medel ska placeras på konto som anses säkert av Överförmyndarnämnden, berättar Linda.

Framtidsfullmakt - ny möjlighet till självbestämmande

Med en framtidsfullmakt ger man någon rätten att ta beslut för sin räkning när man inte längre klarar av att göra det själv. Fullmakten får gälla både ekonomiska och personliga angelägenheter, men inte beslut som rör medicinsk vård. Den som ger fullmakten kan själv bestämma om hur och när den ska träda i kraft.

– En framtidsfullmakt är en relativt ny möjlighet till självbestämmande och är ofta populärt bland seniorer som börjat fundera kring hur sjukdomar kan påverka ens möjlighet att själv ta kloka beslut. Men, jag brukar rekommendera alla att skriva en framtidsfullmakt. Olyckor händer plötsligt och i alla åldrar, fortsätter Linda.

Gåvobrev - en bra idé

Har man tänkt ge bort något värdefullt, kanske pengar eller en fastighet? Då är det alltid bra att skriva ett gåvobrev. I ett gåvobrev har man nämligen möjlighet att göra gåvan till mottagarens enskilda egendom.

– Det innebär att det du gett bort inte tas med i bodelningen om mottagaren i framtiden skulle skilja sig. Dessutom kan du bestämma om du vill att gåvan ska vara förskott på arv eller inte, avslutar Linda.

För den som tycker att det verkar svårt och dyrt med vardagsjuridiken finns Lexly. Genom att prata kring juridik på ett sätt som gör den begriplig och genom att erbjuda juridiska tjänster, som till exempel juridiska avtal online eller hjälp med tvister, till transparenta priser får fler tillgång till juridisk trygghet.

För mer information vänligen kontakta:

Lexly grundades 2004 och är Nordens ledande aktör inom digital juridik. Med visionen att göra juridiken tillgänglig för alla skapade Lexly, som första bolag i Europa, en skalbar plattform för juridiska tjänster. Lexly samarbetar med, och integrerar sina tjänster hos, banker, försäkringsbolag och revisionsbyråer. Med huvudkontor i Stockholm finns Lexly även i Helsingfors, Finland och São Paulo, Brasilien.

Jag möter varje dag människor som blir förvånade över vilken stor inverkan ett livsbeslut kan ha på det fortsatta livet. De flesta har ett hum om hur saker och ting fungerar kring samboskap eller arv men när man går igenom helheten, eller lägger till aspekter med olika ägande eller bonusbarn är det många som får en a-ha upplevelse.
Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly